Träning

Igår kom fåren till oss som vi brukar ha på sommaren. I år blev det dock 14 får istället för 7 vilket känns bra eftersom då kan man dela upp dem och träna ett gäng i taget. Några utav dem är väldigt små, springiga och oinvallade medan några utav dem är större, grinigare, lugnare och invallade. Så det blir lite variation i år. Men det kommer nog att gå bra!
 
KIPPAN
Vallning
- Första passet:
Fick äran att samla in alla fåren i fållan vilket var lättare sagt än gjort eftersom fåren absolut inte ville in i fållan. Så hon fick kämpa på ordentligt, jag fick öppna fållan ordentligt och delta för att få in dem efter ett tag. Men det gick till slut så det kändes bra. 
- Andra passet
Delade fåren och tog in ena halvan i fållan medan andra drevs bort ifrån fållan. Att dela och ta in ena halvan i fållan gjordes relativt enkelt medan Kippan fick jobba betydligt mer självtändigt med att parera och hämta enskilda får som envisades om att springa till de andra  fållan när vi skulle ta bort de andra fåren ifrån fållan. Det tyckte hon dock var väldigt roligt fast hon blev lite osäker på vad hon skulle göra. Men hon försökte och lyckades med att hålla ihop flocken som vi hade utan att låta dem smita till fållan. När fåren väl lugnat ned sig och slutat försöka fly så fick Kippan lugna ned sig lite och både drev och föste fint. 
 
Spår
ca 300 meter - 60 min liggtid
 
Kippan gick sitt första spår utan godis sedan vi började med godisspår. Krister har under en längre tid spårat med henne och det har gått framåt med stora steg då hon blivit betydligt säkrare på vad hon ska göra. Det hon däremot har svårt med är när hon får vind på mig eller hör mig längre bort. Då har hon koncentrationssvårigheter på spårningen. Idag var en sådan olycklig dag men efter halva spåret så kom hon igång och spårade relativt fint. Hittade slutet och var duktig. 
 
FIDJI
Vallning
- Första passet:
Övade på balans utanför och innanför fållan med alla 14 får. Testade även att låta henne gå långsamt vid fållans grindar för att fösa fram fåren i en mindre fålla där hon kom fåren väldigt nära och fick även chans att nosa lite på dem. Det har varit så mycket avstånd under senaste tiden så jag tror det är bra för henne att få chans att komma dem nära nu också. 
- Andra passet:
Övade vidare på balans men då var jag innanför fållan och hon utanför eftersom hon inte gör fulingar och springer förbi mig. Däremot slår hon mellan 9-3 när hon inte känner att hon har kontroll. Ifall jag gick runt fåren så hade hon inga problem att automatiskt röra sig vidare längst 12 slaget. Samma sak ifall jag böt håll så nappade hon relativt fort upp det och höll sig vid 12. Svårare var det när jag stannade men hon stannade alltid någon stund vid 12 och kommenderade jag henne ligg där så låg hon bra. Däremot tycker jag inte riktigt att hon stod stabilt där varje gång jag stannade eller bara förflyttade mig ett kvart varv. Så det behöver vi nog öva vidare på eftersom hon gärna stoppar fåren så bör hon logiskt vis lära sig att stå klockan 12 är väldigt bra fast fåren rör sig mot mig. 
 
Spår
ca 1 000 meter - 60 min liggtid - 16 min spårning
 
För första gången överdrev jag längden på spåret och tror mig komma upp i 1 km. Tog mig 13 min att gå själv och 3 min extra med hunden. Men det beror på att jag vid ett tillfälle fastnade vid en taggbuske och efter ca 700 meter så stannade jag för att belöna henne med klapp och röst. Märkte att hon började att bli trött psykiskt både efter vallningen och av spårningen så jag tyckte hon skulle få höra att hon var duktig och gjorde rätt. Så bara dessa två sakerna tog ungefär 2 min varav sista minuten troligtvis tog ut sig när hon stötte på något problem. Men med tanke på att lägre klass ska ha 1 km långt spår med max tid 25 min så ligger hon nog ändå bra till tidsmässigt vilket jag tycker känns bra att jag kunde kolla upp eftersom jag inte har koll på hur långsamt eller hur fort hunden måste gå för att räknas som långsamt, bra eller snabb. 
 
Spårmässigt gick hon väldigt bra i början då det var tät och snårig terräng i skog, svårare blev det när vi kom ut på öppet fält och när vi korsade ridstigar. Lättare blev det igen när vi kom in i skogen och upp på ett berg. Svårare igen när vi kom ut på öppet fält. Så jag tror jag måste lägga fokus på att träna öppna ytor eftersom jag hittills bara spårat i skog vilket hon idag visade hon var duktigare på. Vägar och stigar måste vi öva på efter som det var svårt, tidigare har vi bara hoppat över stock och bäck vilket hon idag inte hade svårigheter med. Längden på spåret var inga problem så vi lär fortsätta såhär ett tag nu innan jag testar längre eftersom det var första gången nu jag gick såhär långt.
 
Så det var ett väldigt bra spår ändå för vi fick mycket kredit på hur vi utvecklats och hur vi ska fortsätta. Känner ändå att hon känns rätt pålitlig i spåret när vi är i skog. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0