Kan ni sova nu?

Ja, nu hoppas jag att hundarna kan sova när vi kommer hem och jag ska kunna slappa av lite i soffan.

Sök
Fidji tränade sök under förmiddagen där målet var att göra henne galen och olydig när de gäller att stanna på stigen. Gick bra men galnare kan hon bli.

Vallning
Innan vallningen gick vi en kort promenad så hundarna kunde springa av sig på ängen. Och det gjorde de i hög hastighet!

Kippan tränade på att ta in fåren i fållan och skötte det fint men ska nog träna balans med henne också. Tycker hon blivit på tok för dålig på hämt och det har hänt för många gånger att hon passerat linjen och gått runt vid hämt med de får vi har. Blir liksom bara pannkaka av det hela.

Fidji övade på balans utanför fållan och fick gå in en gång för att gå runt fåren och lägga sig. Där fick hon ligga tills fåren gått ut. Var egentligen klar där men fåren höll sig i närheten och Fidji hade så trevlig attityd så jag testade låta henne gå utanför fållan fritt. Första gången höll hon inte. Bråkade på henne lite då och testade igen. Då gick hon kalas bra! Lugnt och fint, kunde även känna av när hon behövde stanna vilket jag inte är van med eftersom Kippan aldrig känner sådant. För första gången i livet har hon nu drivit fåren mot mig! I och för sig bara några meter men sedan var jag så nöjd så jag la henne ned och gick fram för att berömma. Härliga känsla förgyller min dag!

Spår
Både jag och Krille kände att hundarna var lite matta i huvudet när de kom till spåret. De kunde stanna upp och vila för att sedan gå på självmant spåret igen. Lite slarviga, lite okoncentrerade... Osv! Men de båda kom till slutet vilket var dagens mål stort sätt.

Dock känner Krille att han ska föra tillbaka godiset igen mer eller mindre. Kanske sådana här dagar då det är mycket träning eller kanske allmänt. Det är inte bestämt än. Men hon höll huvudet så högt idag så han hade svårt att se om hon bara gick eller spårade. Vilket är en fördel om man ser men samtidigt upplevde jag att Fidji gick lika dant så jag undrar om de inte bara är pga trött skalle. Vi får se vad vi gör.

Fidji fick i alla fall ett roligt slut idag som fick henne att tappa hakan. I slutet låg inte hennes skunk i en gran utan Krille! Hon spårade alltså fint sista biten tills hon uppmärksammade att något var i granen hon gick mot (bara någon meter ifrån). Då slängde hon sig bakåt, reste ragg och skällde på ordentligt. Så hörde hon hur Krille hojtade till glatt och då sprang hon in i granen för att leka. Haha tokfia. Men det ska vi göra om för det tyckte hon ändå var lite skoj. Så får vi se om de gör skillnad i spårningen nästa gång nu när hon vet att Krille kan finnas i slutet.

Efter allt detta tänkte jag ge dem märgben och chans att vila.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0