Spårning & Vallning

Igår spårade jag med båda hundarna. Josefine Bengtsson lade spår åt Kippan och jag själv lade spår till Fidji.
 
  • Kippan:
    Känner mig ganska osäker över hur jag ska fortsätta och få henne att utvecklas här. Får en känsla av att hon kan byta spår mitt i allt och följa det lika engagerat som det tidigare och när jag har en annan spårläggare så är det knepigt för mig att veta precis vart denne går. Men vi kommer alltid till slutet så det är inte så att hon inte spårar eller tar sig framåt. Det är bara det att jag kan behöva stanna så att hon följer rätt spår igen. Kanske är normalt och vanligt? Inte vet jag. Vårt andra problem är att hon går över bollen i slutet som hon älskar då spåret helt enkelt är mycket roligare. Om hon nu skiter i det hon annars tycker är kul, hur i helskotta ska jag då få henne att känna engagemang för att plocka pinnar i spåret? De måste ju ändå vara tråkigare än boll.

  • Fidji:
    Fidji går jättebra. Håller spåret hela tiden och blir överlycklig när hon hittar sin skunk i slutet av spåret. Det hon hade svårt för idag var rådjurskluttar som fanns i början av spåret så upptaget blev dåligt liksom hela starten. Men sedan kom hon igång.
 
Idag vallade jag med båda hundarna i ett ridhus för Sognevik.
 
  • Kippan:
    Vi pratade mycket om kommandot sakta. Ibland lyssnar hon och ibland inte, hon vet vad det betyder men struntar gärna i det då hon verkar gilla ett högre tempo kring fåren och fåren får gärna springa. Det gör henne inget. Säger jag sakta så ska hon sakta ned en gångart. T ex galopp - trav, trav - skritt, skritt - långsamt... Lyssnar hon inte får jag se till att hon lyssnar istället för att dra i nödbromsen "ligg". Annars kan jag lika gärna strunta i "sakta" kommandot. Vilket jag ser en poäng i.

  • Fidji:
    Första gången Fidji träffade får. Tanken idag var att hon skulle få träffa får, jag skulle få se hur hon reagerade och få muntliga tips om hur jag ska fortsätta träna vallning samt vad jag behöver träna på sidan av vallningen inom ren lydnad. Jag ska inte uttala mig så mycket om hur det gick då jag har inte så mycket att jämföra med. Men jag tycker att hon hade intresse för fåren och svårt för att hålla ihop. En sak är säker i alla fall - Fidji tyckte att det här med får är fruktansvärt kul! Har en film från träningen idag som ni kan titta på så får ni helt enkelt bedöma själva hur det gick. De tips jag fick var att öva på: inkallning, stanna, fram.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0