Valparna har flyttat

Ja, nu är valptiden över. Gud så fort det har gått! Känns som igår Kippan blev parad och nu är valparna redan i sina nya hem. Ska bli så spännande att se vad det blir av dem, hoppas det går åt något gott! Fidji och Fight flyttade under fredagen medan de andra två (Fanetta och Fly) flyttade under lördagen. Ingen har klagat hittills och bilder har jag hittat på dem som jag tänkte dela mig utav. Dessa är fotograferade utav sina ägare så ingen credits till min nu.
 
Fidji har hos mig varit på promenad i skogen med mig och Ebba, Kippan fick träna lydnad och gå promenad själv med mig innan. Känns viktigt att Fidji lär sig att följa mig och inte Kippan så jag försöker att sära dessa två så gott det går. Har även börjat lära in kommandon Fidji, sitt och loss. Sitt shejpar jag fram med godis och lek. Fidji säger jag enbart i samband med godis och mat (hittills, ska övergå framöver mer och mer till lek), vilket hon lärde sig väldigt fort så säger jag hennes namn nu så kommer hon direkt för att få en köttbit, ostbåge, spagetti eller kanske bara en skål med hundmat. Hennes tjatnamn är Clownen så enbart jag får säga Fidji till henne i samband med träningen, detta är för att få som störst reaktion till hennes namn och snabb inkallning då Fidji innebär "kom hit på en gång" medan Clownen är lite slappare mer för att kalla för uppmärksamhet och ge henne något namn då folk uppenbarligen har tenden att behöva ett namn. Bess heter ju ännu "Valpen" så Clownen får stanna som namn för min. Loss är enkelt att träna, varje gång hon sitter fast i något säga "loss" och byta ut med en godis. Så den träningen kommer automatiskt. 
 
Buren använder hon sig gärna utav när hon är trött. Är hon inte trött så har Kippan och jag löst det så att Kippan lägger sig i buren med Fidji efter morgonmaten och morgonrastningen ifall matte vill sova lite längre än till 7. Då följer Fidji mammas motto och somnar med henne. Inför läggdags under kvällen/natten, ifall hon inte vill sova, så ligger matte/jag i hundburen med Fidji och nattar henne tills hon somnar. Det går jättebra! Sedan smyger jag mig ut ur buren och lägger mig i sängen. Hon kan vakna men det gör inget för då är hon redan trött och har inget emot buren sådär. Vad gör man inte för valparna?
 
Hon har haft koppel på vid ett tillfälle och det var när vi skulle träffa några vänner ute i Sigtuna, där vågade jag inte ha henne lös. Detta tyckte hon var ytterst skumt då hon helt plötsligt fick begränsad rörelse. Vi stod stilla och pratade så övingen blev enkel för henne, även ifall hon var missnöjd över behandlingen. Igår åkte vi till Mc'Donalds i en varm bil så jag höll i henne och vevade ned rutan lite. Det må jag säga tyckte hon var spännande! Bilar åkte förbi, det lät konstigt, öronen började fladdra när hon tog ut huvudet för mycket, det blev blåsigt... men samtidigt kallt, svalt och fläktande!
 
Något som vi ska öva på är att åka till tågstationen. Kippan, Fidji och jag ska sitta där och se när tågen passerar och stannar så att det blir en naturlig miljö för henne. När hon blir lite äldre tänkte jag även att vi ska åka tåg, tunnelbana och buss några gånger i veckan så att hon lär sig. Lite annorlunda värld det där att åka kommunalt för hundarna, men värdefull upplevelse tror jag för hundarna.
 
Borderness Fly
 

Borderness Fight


Borderness Fight


Borderness Fight


Borderness Fight


Borderness Fight


Borderness Fight


Borderness Fanetta


Borderness Fanetta


Borderness Fanetta


Borderness Fanetta


Borderness Fanetta

Kommentarer
Postat av: ANNA

De ser ut att ha det bra :)
Fina bilder på fina valpar.

2012-09-17 @ 13:26:12
Postat av: Jennifer

Behöll du Fidji eller är hon hos någon annan? :)

Svar: Fidji behöll jag. Borderness Fast N' Furious.
melviona.blogg.se

2012-09-18 @ 07:46:58
URL: http://schafertassar.weebly.com
Postat av: Lena Bergström

Ja inte kan man klaga heller=) En vild liten underbar krokodil som hänger i byxbenen varje steg=) Framåt och leksugen hela tiden så det är ju som du säger....att träna koppla av och hitta avknappen eftersom påknappen alltid är på=)Underbara lilla valp=)

Svar: Ja, de är underbara allihopa <3 Saknar gänget men är samtidigt lättad över att slippa allt jobb, en valp känns nog.
melviona.blogg.se

2012-09-19 @ 08:20:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0