Lydnadsträning + bilder på F-kullen

Borderness Fanetta
 
Sitt är ett väldigt klassisk moment man börjar med små valpar och frågan är varför det är så viktigt redan ifrån starten? Ja, det kan man undra. För min del är det viktigt eftersom fria följer innehåller väldigt mycket sitt och ifall hunden lär sig att sätta sig så har starten för fria följet redan startat. Tänk er till exempel i starten för fria följet. Ingångar. Då leder jag in hunden och i position vill jag att hunden sätter sig ned. Har hunden då nära till sitt så är ingångarna redan en bra bit på vägen klar för det enda jag behöver göra då är att leda in. Sedan har jag en ingång där hunden sätter sig vid min sidan. När jag sedan övar på position och att följa min vänstra fot så vill jag öva på att hunden följer det benet med hjälp av min hand som jag har godis i. När jag stannar vill jag att hunden har nära till sitt och sätter sig ned. Vilket gör att hälften av vägen är vunnen så att jag enbart i det momentet behöver koncentrera mig på att hunden går med mig i det steget jag tar och själv sätter sig ned när jag stannar.
 

Borderness Fight
 
Så i fria följet just nu har jag tre övningar.
  1. Ingångar
  2. Lära sig att resa sig upp och gå med mig när jag rör mitt vänstra ben ett steg framåt eller bara rör det framåt lite.
  3. Svängar, sidförflyttningar mm. De vill säga lära sig grundrörelserna som finns i fria följet. Dock inte backa då hon inte har koll på baken än.
Detta går jättebra med hjälp av godis i handen! Målet är att i framtiden kunna avveckla ifrån godis och få henne att förstå att det är mitt ben hon ska följa. Rör jag det benet ska hon resa sig upp och vara beredd på att gå åt något håll efter mitt ben.
 

Borderness Fight

Apportering med metall gör jag genom att låta henne leka med metallen bara för att checka så att hon inte har något emot att bita och bära den. Annorlunda material så lite i förebyggande syfte. Trä apporten övade jag på igår genom att leka lite med den för att få henne att bita i den. Då fick hon godis. Vet inte hur mycket hon förstod utav övningen men kul var det tyckte Fidji!
 

Borderness Fly

Redan nu tycker jag att Fidji har börjat förstå sig på sitt namn och kommer till 100% när jag ropar Fidji eftersom det har hon helt kopplat till mat. Men samtidigt som ropar jag aldrig när hon är upptagen i något för att hon aldrig ska misslyckas.
 

Borderness Fanetta

Kippan övade jag vittring och apportering med dirigering. Dirigeringen gick utan några problem, hon har helt förstått att det håll jag kollar på är det håll jag kommer att kommendera henne åt. Vittringen var osäker första gången men sedan var hon helt på det klara vilken pinne hon skulle ta. När hon blir osäker tar hon ingen pinne, vilket jag föredrar eftersom jag har haft problem med att hon tar första bästa av ren iver.
 

Borderness Fight

Igår fick Kippan hämta får när det var bäcksvart ute. Det var svårt! Tog ett tag innan hon hittade dem men fåren kom! Dock lite springiga, troligtvis eftersom de säkert hade svårt att se hunden. Övade på det Nina sagt åt mig att göra när fåren sedan var vid mig och det gick jättebra! Ska öva det även idag när det är ljust så jag kan starta lite bättre, var nog i efterhand dumt att skicka ut Kippan eftersom hon fick fel attityd vilket var den jag skulle arbeta med. Nåväl, lätt att säga i efterhand.
 

Kippan, Amber och Fidji

Var på klubben och tränade igår med Kippan och Fidji. Hade sällskap utav Josefine och Amber. Alla hundarna var jätteduktiga! Så snart hoppas jag på att se Josefine och Amber ute på tävlingsbanan igen i lydnad. Kippan måste enligt regler vänta och Fidji, jag min lilla bebis har låång väg att gå innan hon ens ska tänka tävling. Just nu ska vi bara ha kul och lära oss roliga saker!
 

Borderness Fast N' Furious, "Fidji"

Enligt mig är Fidji väldigt enkel och snäll valp att arbeta med. Arbetsvillig, följsam, lekfull, lättlärd... Men det problem som jag ser med henne är att hon måste lära sig att koppla av. Övar varje dag med att jag håller henne, ser på tv och hon kämpar sig flåsig i 15-30 minuter innan hon somnar och kopplar av. Visst kan hon lägga sig ned och sova själv ifall det är lugnt i huset men är det livligt så somnar hon aldrig vilket gör att jag behöver öva på att hålla henne. När jag håller henne ska hon koppla det till att nu kopplar vi av, nu ska vi bara mysa. Vilket hon inte alls samtycker om! Problem som problem kanske vissa tycker då, men för mig är det ett problem fram tills hon kopplar av. Det behöver hon, inte bara gasen i botten.
 

Kippan och Fidji

Så får vi inte glömma min träning med Bess! Tränar ju henne lite i lydnad och har arbetat på framför allt apportering och fritt följ. Båda momenten går positivt framåt. Hon har nu börjat lära sig att lämna saker i byteshandel vilket är ett stort framsteg eftersom innan hade jag bara kommit så långt att hon kunde avlämna metallapporten men inget annat då hon naturligt inte hämtar eller lämnar saker. Men nu är det som om hon mognat och gör det gärna. Vilket är ett väldigt stort framsteg för henne! I fria följet har vi börjat lägga in kontaktövningar och börjar mata av lite, bara vid första steget att inte behöva godishanden. Utan den får hon när det är dags att stanna och sätta sig ned. Detta bara för att hon ska koppla att hon ska resa sig upp och röra sig när jag rör mitt ben. Jättefint! Hon är jätteduktig på detta! Har även börjat belöna henne genom att klappa henne på bröstet så att hon stannar kvar i fotpositionen mellan varje halt istället för att flyga upp och slänga sig framför mig. Just för att det är i positionen jag vill ha henne i och det är där hon får belöning. Men slänger hon sig upp eller framför mig så ignorerar jag detta, hon är glad. Det är inget att sura över - eller hur? Haha.
 
Bilderna på Kippan, Fidji och Amber är tagna utav mig. Resten av bilderna är lånade utav hundarnas ägare. Tycker det är lite kul för er som följer bloggen att se utvecklingen och bilder på resten utav kullsyskonen i F-kullen. Har läst bland annat att Fight gått sitt första bebis-spår, Fly har gått med när Ann lagt spår och Fanetta gör roliga aktiviteter med matte som godissök. Väldigt roligt att kunna följa allihopa! Här är man faktiskt frälst över facebook som gör att man hela tiden blir uppdaterad på ett sätt man inte blir av enbart mejlkontakt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0