Kul med hund

Borderness Fanetta
 
SPÅR
Ja, tro det eller ej men jag har testat på lite spår med Fidji och Kippan. Igår lade jag ett spår på stubben till Fidji som fick ligga 1 timme innan jag gick det. Idag gick jag ett spår till Kippan och ett till Fidji, båda bebisspår, som låg 1 timme. Igår tror jag att Fidji hittade spåret, i alla fall följde hon något med nosen i backen efter att vi gått halva spåret och så hittade hon sin skunk. Idag förstod hon inte alls vad vi gjorde men blev glad över att hitta sin skunk i alla fall, tänka sig att den låg där! Äh skit samma, tänker jag faktiskt. Hon är ännu så liten, kanske till och med för ung. Men det skadar inte att köra ändå. Hittar hon spåret och går det så tumme upp. Gör hon det inte så "ryck på axlarna". Tror det släpper när hon blir äldre. Kippan gick faktiskt rätt bra idag. Hon hittade spåret, avleddes utav flera andra spår längst vägen och avvek flera gånger från mitt spår. Men genom att jag stannade så hittade hon snabbt tillbaka till spåret igen och hittade sin boll. Glädje!
 
Borderness Fight
LYDNAD
  1. Kippan
    Fritt följ:
    Övar på positionen och alla möjliga vändningar / förflyttningar. Lite slarvig tycker jag att hon blivit, men det börjar successivt komma tillbaka.

    Vittring:
    Ångest, har inte övat vittring på två dagar nu. Måste öva den imorgon. Hon är jätteduktig på vittringsfria pinnar, svårare när annan person rört dem vilket också gör det svårare för mig att träna det. Peppa, peppa ta i trä!

    Zätat
    Övat på ställandet där hon gärna sätter sig ned och att hon ska bibehålla sin position trots att jag passerar henne, nu när jag passerar henne närmre än tidigare dumrutan. Lade även vikt i att hon ska hålla positionen även när jag kommenderar "kom" (fot = full fokus och position - kom = gå vid min sida och var beredd på kommando: sitt/ligg/stanna). Det blir lätt att hon taggar på kommandot och går nästintill framför mig och skuttar redo att slänga sig in i en position. Så det är viktigt att ibland ta ett litet fritt följ på "kom" bara för att hon ska komma ihåg hur hon ska gå i det kommandot. Kedjade även ihop alla tre ställningar då jag tidigare haft problem med att hon är jättetaggad inför första kommandot och kopplar sedan av när belöningen inte kommer.

    Inkallning
    Övade på stoppen i ställande. Snyggt!

    Fjärren
    Snabba uppsättanden från första kommandot på långt avstånd - snyggt! Sitt till stå - snyggt! Hon är duktig på fjärren, behöver i princip bibehålla det och checka att hon behåller hastighet och teknik.

  2. Bess
    Fritt följ
    Går väldigt bra framåt i momentet. Hon har börjat förstå att hon ska gå fram ett steg när jag går fram ett steg men jag hjälper henne fortfarande med godis i handen så att hon sätter sig utan att komma ur position. Belönar henne även nu genom att klappa henne på bröstet för att uppmuntra henne att sitta kvar i position även efter att vi tagit vårt steg framåt så att hon inte bara hoppar ur position så att hon istället kopplar av och sitter kvar. Flyttar baken bra i vändningar, behöver påbörja träningen utav sidförflyttningar och öva mer på bakdelskontroll.

    Kajsa
    Hon har börjat träna i grupp 2 och tog privat hjälp utav Josefine Bengtsson idag med några moment som ingår i gruppen för att påbörja deras träning och förberda sig lite inför tisdag då gruppen tränar. De övade på ordet kontakt, gå vid sidan och sitt kvar. Går jättebra men det brister i koncentrationen så Kajsa och jag ska börja öva på mer röriga platser för att öva på störning och koncentration. Bess är ung så det är inte konstigt att hon vill ha koll och vara med på all rörelse som är i området men det är också något man behöver träna på.

  3. Fidji
    Fritt följ
    Ingångar och ett steg framåt samt vändningar. Hon verkar ha väldigt lätt för sig att förflytta baken med hjälp utav min godishand vilket är väldigt positivt eftersom då blir det enklare för mig att lära in svängar. Övar även på att hon ska sitta kvar i positionen genom att till exempel ta upp min godishand och sänka ned den igen för att enbart belöna att hon sitter kvar och söker min kontakt. Detta för att hon inte ska bli allt för låst på min hand.

    Kontakt
    Övade idag in ordet "lyssna" för att lära in kontakt. Gick väldigt snabbt för henne att förstå och hon blev så ivrig så att hon gärna hoppade upp på mig med framtassarna på mitt bröst och tryckte nosen i ansiktet på mig. Haha lite gulligt!

    Sitt
    Hon har blivit väldigt duktig på detta, sätter sig så fort inget händer och får belöning. Varje gång hon sätter sig ned så säger jag "sitt". När jag ser att hon har attityden inne har jag börjat säga "sitt" eftersom hon då sätter sig ned, detta för att utveckla kommandot. Strålande! Kanske dags att börja lära in ligg? Sitt kvar går jag dock inte in på, blir för svårt för henne eftersom det kräver koncentration vilket hon inte har. Händer mycket hela tiden så när hon väl är koncentrerad på mig och vill göra saker med mig behöver hon mitt stöd. Då kan jag inte kräva något mer. Hon är ändå fortfarande liten.

Fidji och Kippan
 
Har gått två promenader med Kippan och Fidji, vilket blir väldigt snabba promenader där jag märker att hon har tendens att följa Kippan mer än mig. Så jag försöker att skilja på promenader med och utan Kippan så att hon även lär sig att följa mig. Hade bland annat en promenad med Kippan idag som inte blev så bra. Hon fokuserade på Kippan, tappade bort henne då Kippan springer för fort och missade därmed vart jag och Krister gick så hon gick vilse och sprang tillbaka till bilen. Hittade henne där och tog med henne tillbaka. Det var lite väl nervöst för mig! Så jag behöver ha lite koll på det när Kippan är med. När jag går med Fidji själv går det mycket bättre eftersom då håller hon sig betydligt närmre mig och har bättre koll på mig som går långsamt vilket gör det enklare för henne att följa med.
 

Fidji vallar mamma Kippan
 
Det har blivit mycket miljöträning för Fidji. Hon har fått träna på klubben och tillsammans med några utav mina vänner samt upptäckt cyklister, bilar mm. Känns bra. Men det är så mycket mer hon inte har fått sätt ännu i livet! Tur att hon blivit van med att vara kopplad, det gör att jag kan ta med henne till flera platser men ändå ha en säkerhetslina på då hon lika gärna kan följa efter andra och komma ifrån mig utan att mena det. Använder Uno's (Kajsas katt) sele på Fidji vilket passar jättebra! Uno behöver den trots allt inte då han blev utekatt till slut fast Kajsa från början bara ville ha honom som innekatt, men det ville inte Uno så planerna blev ändrade. Till min fördel för det är måttligt kul att köpa sele som bara passar en stund i hennes liv. Har en sele till som Trulsa hade, men den behöver hon växa i sig så kattselen passar perfa fram tills dess. För även ifall hon går med mig i koppel så betyder det inte att hon kan satsa framåt och sedan upptäcka att kopplet tar slut vilket leder till ett litet ryck. Så hellre sele än halsband där. Selen är svart med vita stjärnor på så den syns knappt heller, den är på i bilden ovan. Kollar ni nogrannt så ser ni den på hennes rygg vid manken. Haha.

Kommentarer
Postat av: Christina

Tänk vilka fina valpar Kippan fått! :-)

Svar: Ja det är häftigt!
melviona.blogg.se

2012-09-21 @ 15:09:46
URL: http://www.borderness.se
Postat av: Lena Bergström

Vad ni är duktiga=)

2012-09-21 @ 15:29:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0