Dombäcks Lot & Nina Melin

Idag var jag på besök hos Nina Melin och hälsade på henne och alla hundarna. Träffade bland annat Lot, som är pappa till Kippans valpar, några utav hans avkommor och barnbarn. Så fick se flera olika hundar av olika generationer och kombinationer till honom. Vilket var väldigt roligt! Har fått lite frågor angående Lots storlek och enligt mig är han ungefär lika stor som Kippan men självklart manligare i modellen. Inget utöver hans beskrivning anser jag sticka ut eller saknas efter det här besöket, inte minst hans odödliga arbetslust! 
 
Nina testade även att valla lite med Kippan och berättade att hon är tuffare i psyket än vad jag tidigare kanske trott eftersom Nina kunde med rösten få henne att skärpa sig utan att avvika ifrån fåren. Så plötsligt fick jag se en väldigt fin sida som dessa magiker till duktiga vallhundmänniskor lyckas ta fram hos Kippan. Vilket igen fick ned mina fötter till marken om att jag har en låång väg att gå innan jag ens får någon susning om vad detta med vallning är och hur det utförs. Men jag fick väldigt goda tips om hur jag ska göra bara för att få henne in i hagen med "rätt" attityd, tips som är mest centrerade runt mig som förare då problemet inte precis ligger hos Kippan utan mest hos mig. Fåren hemma ska snart flytta tillbaka men lite tid kvar har jag på mig att öva mig själv på. Hon tyckte även att det skulle vara värdefullt att släppa Fidji på får innan 1 års ålder så jag måste leta upp någon duktig instruktör som kan tänka sig att hjälpa mig med detta. Hon hinner trots allt bli närmre 1 år fram till nästa sommar. 
 
Här är lite bilder som jag tog på Lot när Nina visade upp vad han kunde. Guud vilken duktig hund och vad rolig han var som lärde sig övningarna så snabbt och utförde dem igen utan hjälp! Det var väldigt häftigt och lustigt att se. 
 

Kommentarer
Postat av: Christina

Ja, han är en härlig hund!

2012-09-14 @ 08:31:12
URL: http://www.borderness.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0