Utvärdering utav spårning

Nu har det gått en vecka och en dag sedan jag gick en lektion för Ebba så nu tänkte jag utvärdera lite om våra framgångar och motgångar så ska jag försöka boka in en till lektion med Ebba så vi kan fortsätta att utvecklas då jag själv inte riktigt är på det klara hur man gör. De vill säga hur börjar man (tid, längd mm) och hur utvecklar man? Nu finns det säkert flera olika skolor hur man gör men jag har valt att följa Ebbas metoder då jag helt enkelt tror på dem.
 
KIPPAN
Förra veckan var det dessa punkter som jag skulle förbättra och öva på med Kippan, lite testning också för att se vad hon nappar på och inte så vi vet vart vi ska behöva lägga lite mer krut på.
  1. Längre spår, 100-200 m  
    Har lagt och klarat av spår nu som är ca 100 meter långa. Ska utöka till 200 meter och tror att det kommer att gå jättebra det med då hon har ett trevligt driv framåt i spårningen.

  2. Lek upp intresset för spårapporter och belöna henne när hon tar dem separat utanför spåret  
    Har inte gjort detta alls.

  3. Längre liggtid, 12-24 tim  
    Testade först 6 timmar, inga problem. Sedan testade jag 15 timmar eftersom det hann bli mörkt så jag skulle inte hinna ta det spåret jag lagt vilket ledde till att jag tog det morgonen därpå. Trots att det regnade under den natten så fungerade det utan problem!
Har bett Krister att lägga spår åt Kippan vilket han gjort vid två tillfällen samt låtit personen gå med när vi spårar. Båda är utan några problem. Nu känner hon i och för sig Krister men jag tänkte att det kunde vara en bra övergång. Att det går folk efter i spåret märker inte Kippan, hon är upptagen i sitt eget.
 
FIDJI
Är faktiskt väldigt imponerad över Fidjis insats under denna vecka. Tycker att hon har utvecklats väldigt fort och visat ett väldigt stort intresse för spårning. Har inte haft problem med ett enda spår med henne den här veckan trots att jag testat lite hejdvilt! Hon har dock fortfarande koncentrationsproblem vilket jag faktiskt skyller på åldern, men genom att bara vänta ut henne så kommer hon tillbaka till spårningen igen. Det är trots allt helt frivillig. Skulle hon inte spåra så hade vi inte tränat det. Men nu spårar hon de spår jag lägger så då lägger jag gärna fler.
 
  1. Längre spår, 50-100 m  
    Lägger spår på ca 50 meter just nu och har inga planer att öka på grund utav koncentrationsförmågan.

  2. Framöver, inte än: Lägg ut leksaker i spåret på samma sätt man lägger ut pinnar. Orkar hon spåra vidare får hon göra det, orkar hon inte så är spåret slut där  
    Funderar över att testa lägga ut en leksak efter 50 meter och en på 100 meter. Tror jag att hon skulle orka spåra längre och nappar upp spåret igen efter leken på 50 meter så skulle jag kunna testa låta henne spåra vidare och hitta andra leksaken. På det viset får jag faktiskt in en ökning i spåret efter hennes villkor och dagliga ork. Men tror att jag väntar lite med denna ändå just för att jag känner att det är viktigare att hon blir 110% säker och håller bättre koncentration i spåret till jag testar denna. Vill inte riskera att hon bara slutar att spåra, det vore en spark av misslyckande ifrån min sida.
Jag lägger fortfarande egna spår till Fidji men låter andra (hittills har det varit max 2 personer) gå med efter i spåret. Det tycker hon är lite svårt ifall de låter för mycket bakom, då kan hon sätta sig ned och vänta in allihopa innan hon spårar vidare. Men eftersom hon inte har några problem att ta upp spåret självmant igen så tror jag det bara är bra för henne att vänja sig med att människor går efter henne i spåret (sedan tycker jag det är skönt med en personlig plockare som plockar ned snitslarna efter spåret).
 
Dagen då Kippan fick ett spår med liggtid 15 timmar så planerade jag Fidijs spår som reserv till Kippan. Men eftersom Kippan klarade av sitt spår så tänkte jag, äh. Vi testar. Går det inte så kommer jag ändå behöva lägga ett nytt spår till Fidji. Men peppa, peppa ta i trä - hon klarade av spåret ändå! Känns väldigt häftigt tycker jag. Att en sådan liten nos på 13 veckor kan känna vart jag gått 15 timmar tidigare. Helt otroligt ifall ni frågar mig! Ska prata med Ebba angående det spåret ifall jag ska öka liggtiden även på henne eller ifall jag ska nöja mig med 1 timme. Vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till detta. Vet bara att Kippan ska öka upp till 24 timmar, men gäller det Fidji med? Hm. Det kan man undra.
 
ELSA BUCKARD
Tips till mig som förare, hur har det gått då?
  • Lägg spåret i medvind  
    Jag har försökt! Men hur fanken ska man få vinden att hålla sig åt en riktning när spåret ska ligga så länge? Bara för att jag lägger spåret rätt den här timmen betyder det inte att vinden blåser detsamma 15 timmar efter. Haha. Men jag kryssar i åt mig själv bara för att jag har försökt.

  • Beröm henne när hon hittar spåret  
    Den här punkten är jag duktig på. Så den vågar jag stolt kryssa i.

  • Lär dig hur hon ser ut när hon har spåret  
    Inte en blekaste. Första spåret Krister lade åt Kippan så hade han glömt att sätta en snitsel vid slutet, så jag knallade vidare efter Kippan som missade slutet (hon har gjort det tidigare också) och inbillade mig att en snitsel skulle finnas längre fram då Kippan var så målmedveten (fast i och för sig så fortsatte hon bara spåret Krister gick på när han gick tillbaka). Så nej, jag ser ingen skillnad haha. Fidji är enklare. Antingen går hon rätt i spåret eller så stannar hon upp och tappar koncentrationen helt.

    Vissar pratar om intensivitet i spåret, det märks inte på Kippan men Fidji. Vissa pratar om svansen i skyn, märks inte på mina spetsar till hundar... Vissar pratar om en viftande svans, detta gör mina hundar inte alls. Andra pratar om... ja hur ser ni att era hundar spårar rätt?

  • Gör ett upptag genom att korsa spåret istället för att gå på spåret med henne  
    Fungerar mycket bättre! Passar båda mina hundar.

  • Låt andra att lägga spår åt dina hundar  
    Krister har hjälpt Kippan. Fidji får han inte än. Ska se om någon mer kan tänka sig att lägga till Kippan.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0