Spårlektion med Ebba

Idag lade jag två spår, ett till Kippan och ett till Fidji. Bad Ebba Swedenborg att följa med ut i skogen för att se hur jag lägger upp det hela och hur hundarna går så att hon kan leda mig rätt på spår hur jag kan förbättra min träning och ge tips.
 
Fidji
20 meter långt - 60 min liggtid

Hon gick spåret jättefint och tog vinkeln utan några problem (behövde vinkla då det helt plötsligt kom en stenmur ivägen för mig). Däremot så höjde hon nosen sista biten efter vinkeln. Ebba förklarar att det kan ha att göra med att spåret då låg i motvind så att hon troligtvis kände leksaken med vittring.
 
Hur jag kan utöka?
  1. Längre spår, 50-100 m
  2. Framöver, inte än: Lägg ut leksaker i spåret på samma sätt man lägger ut pinnar. Orkar hon spåra vidare får hon göra det, orkar hon inte så är spåret slut där.
Kippan
20 meter långt - 60 min liggtid

När vi kom till spåret så fick Kippan syn på Ebba vid stigen så det syntes på en gång att hon kopplade hela situationen till sök. Så när vi kom fram till spåret stirrade hon rakt ut och jag såg hur hon var startklar att springa ut på ett sökslag. För att ge henne ett tips på vad vi höll på med rekommenderade Ebba mig att korsa spåret istället för att släppa henne på spåret, då fick hon upp spåret direkt och gick det jättefint! Hon arbetar väldigt intensivt så jag får snabbt mata in alla snitslar och på en sekund är vi i mål. Hon har dock inte lärt sig att en boll ligger i slutet utav spåret så innan hon lärt sig det ska vi inte börja med pinnar. Just för att det är så viktigt att hon har ett mål i sikte så hon inte bara spårar för att det är kul och går över pinnarna framöver. Klarar hon av att hitta sin boll går det att lära henne att hitta pinnar.
 
Hur jag kan utöka?
  1. Längre spår, 100-200 m
  2. Lek upp intresset för spårapporter och belöna henne när hon tar dem separat utanför spåret
  3. Längre liggtid, 12-24 tim
 
Tips till mig som förare
  • Lägg spåret i medvind
  • Beröm henne när hon hittar spåret
  • Lär dig hur hon ser ut när hon har spåret
  • Gör ett upptag genom att korsa spåret istället för att gå på spåret med henne
  • Låt andra att lägga spår åt dina hundar
 
Jätteroligt att det går så bra! Har underskattat både Kippan och Fidji enligt Ebba så nu ska jag försöka utveckla lite för dem båda så får vi se hur det går. Nappar de så nappar de, nappar de inte så nappar de inte. Spårningen är ju frivillig och med två hundar som nappat självständigt så har det blivit rätt enkelt för min del att träna det. Fidji har verkligen hajat på den här korta tiden om vad vi gör för något och springer ut i spåret som ett skott när hon får tag på det. Däremot är hon ung vilket märks i koncentrationsförmågan. Så när hon tappar fokus väntar jag bara ut henne, efter ett tag tar hon upp spåret igen. 
 
Imorgon ska jag vara på Märsta-Sigtuna BK 8:30 för samling med Knivsta HU's ungdomar som ska BPH testa sina hundar. Ska bli så spännande att se hur det går för dem! Hoppas det blir en upplevelse för både hund och förare. Innan tänkte jag lägga ut ett spår till Kippan och efter tänkte jag testa släppa henne på spåret och se ifall hon nappar. Gör hon det inte så spelar det ingen roll eftersom då får hon ett nytt spår när jag lägger ett till Fidji. Måste bara testa och se ifall hon nappar! Spännande! Fidji ska få gå ett längre spår imorgon så önska mig lycka till! Så håller vi tummarna för att vinden inte vänder. Haha.

Kommentarer
Postat av: Christina

Spännande!

2012-10-15 @ 07:58:15
URL: http://www.borderness.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0