Förmiddag med Ebba i spårskogen

 Idag åkte jag upp till räddningsverket här i Rosersberg till ett område vi kallar för paint-ball banan. Där finns det en sökskog som jag kört i tidigare så jag vet att det finns bra marker där. Dock har mycket hänt sedan jag tränade sök vid 2007-2008 så skogen jag lade spår i var rätt igenvuxen så man fick vara bestämd mot växtligheten om att man skulle fram liksom växtligheten där var tydlig med när det var dags för vinklar. Lade om Kippans spår två gånger just för att växtligheten bråkade. Först efter att jag lagt spåren så hittade jag bättre marker som var mer öppna. Nåväl tänkte jag, de ska väll få bli duktiga på spår även i jobbiga terränger.
 
 
Fidji
40 meter långt - 60 min liggtid

Spåret var rakt med en 90 graders vinkel och vid ett parti blev det lite bergunderlag. Hon tappade koncentrationen vid ett tillfälle men annars gick hon fint i spåret. Roligt att se att hon verkligen förstått vad övningen går ut på och utför den. Idag reagerade hon inte på att fler gick med i spåret
 
Hur jag kan utöka?
  1. Håll dig till 40-60 meter långa spår, koncentrationen håller inte längre
  2. Höjer hon upp nosen så stanna och låt henne sänka ned nosen innan ni går vidare
  3. Variera liggtiden mellan 1-15 timmar så hon inte blir fast vid en liggtid, hon ska klara av alla
Kippan
100 meter långt - 60 min liggtid

Första biten utav spåret var i väldigt tät terräng så man fick vara bestämd när man tog sig in i skogen och kopplet fastnade vid flera tillfällen. Men det störde inte Kippan utöver att jag rev mig på grenar och taggar då Kippan drar så förbannat och inte har tid att vänta på mig. När vi kom ut från det täta partiet fick Kippan ta en paus i spåret så Ebba skulle komma ikapp. Sedan spårade vi uppför ett litet berg och nedför där det var mer mossa och tallar. Gick jättebra! Längsta spåret hittills för Kippan men det var inga problem.
 
Hur jag kan utöka?
  1. Sakta ned tempot! Håll emot ordentligt!
  2. Höjer hon upp nosen så stanna och låt henne sänka ned nosen innan ni går vidare
  3. Variera liggtiden mellan 1-15 timmar så hon inte blir fast vid en liggtid, hon ska klara av alla
  4. Låt fler lägga spår
  5. Korsa hennes spår (S = hennes spår, K = det korsande spåret), markera ut vart spåret korsas
    a. S har lång liggtid och K har kort liggtid
    b. S har kort liggtid och K har lång liggtid
    c. S och K har samma liggtid
  6. Lägg ut en pinne i mitten utav spåret och belöna
 
Så det ser lovande ut sa Ebba. Båda hundarna verkar tycka att det är väldigt roligt med spår. Efter spårträningen så tog vi en fika och avslutade dagen med att kolla in konstiga byggnader och föremål på paint-ball banan. Men det verkade inte Fidji tycka var något konstigt och Kippan är ju en hund som älskar konstiga platser. Så hon passade på att testa allt och gå in i alla gömmor.
 
 
Senare under kvällen så var det Plocke-Pin tävling på Knivsta BK arrangerad för och utav Knivsta HU. Det är en clear round tävling med olika moment ifrån olika hundgrenar. De vill säga:
 
  • Lydnad: Fritt följ mellan fyra koner
  • Rally lydnad: Tysk sväng + fronta, bak
  • Agility: 2 hinder + 1 tunnel
  • Freestyle: Slalom mellan benen, 4 portar
  • Bruks: Lilla stegen (platt högst upp)
  • Valfritt: Man får välja valfritt moment att utföra
 
Momenten dömdes utav Anna Axelsson på ett milt sätt, eftersom det var tillåtet att använda hur mycket lock och uppmuntran som möjligt. Men ej släpa runt på hunden eller använda sig utav godis/leksak.
 
Detta deltog jag och Kippan för en liten rolig grej. Så vi fick en clear round rosett! Haha barnsligt glad över det.
 
Efter arrangemanget kunde jag ta mig i kragen och träna lydnad med hundarna. Var roligt att se dem båda så engagerade!
 
Kippan

Detta är en väldigt tacksam hund att träna med. Hon gör allt och tycker att allt är kul så att träna med henne är bara roligt! Gick jättebra!
  • Inkallning: Lade fokus i stoppen och raka inkallningar
  • Apportering: Lade fokus i hastigheten
  • Zätat: Lade fokus i ställandet
  • Hindret: Körde ett hinder också bara för att det är så uppskattat
Fidji

Testade att träna lite lydnad på banan. Vilket gick bättre än planerat! Hon tom lyfte och bar på apportbocken samt fann en lycka över att hoppa över en planka i lydnadshindret. Det som gick mindre bra var leken, sjutton va ont det gör när hon hellre vill bita i händerna än bollen när man försöker leka katt och råtta med henne!
  • Inkallning: Krister höll och jag ropade
  • Apportering: Lade fokus i att hon skulle lyfta apporten, shejpa
  • Sitt & ligg: Repeterade det grundliga
  • Hindret: Hoppade hon över plankan slängde jag boll, shejpa

Kommentarer
Postat av: Christina

Jag känner igen det där med tjuvnypen man får i händer mm...!

2012-10-29 @ 08:56:30
URL: http://www.borderness.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0