Vad tomt det blev...

Idag vid 14:00 åkte Anna och jag till fåren. Sol övade på hämt och fösning (så att hon inte flankerar mer än hon behöver utan går rakt). Jag övade på allmän känsla med fåren vilket passar bra i fösning och drivning. Då tränade jag samtidigt med Kippan som fick öva på att gå långsamt, balansera upp när jag gick före fåren och hålla avstånd till dem
i allmänhet. Däremot undviker jag nu höger/vänster kommando för att ta den med hjälp så att vi backar bandet lite. Vill att hon alltid ska ta 90 grader i båda svängarna.

Så under t ex en fösning (jag går bakom hund) går vi rakt tills vi ska svänga. Då får Kippan ligga, jag placerar mig rätt så att när Kippan svänger på mitt kommando och rundar mig så svänger hon 90 grader.

Testade även fållan vilket gick strålande då hon gick så lugnt med fåren och löd bra på mina kommandon.

Andra passet övade Kippan med mig på höger/vänster. Sprang på innerspår först, då höll hon ut bra. Övade sedan på korta höger/vänster när hon fortfarande ska gå 90 grader. Det behöver vi öva mer på.

På hämten fick fåren vara i fållan så gick jag halva vägen mot fåren innan skick för att tvinga ut Kippan att hålla ut. Snyggast går hon åt vänster! Men hon höll ut bra så testade gå en fjärdedel från Kippan till fåren. Då gick hon också ut fint. Löd bra på avstånd.

I allmänhet så gick det jättebra! Lugn och lydig. Precis så som man vill ha henne med fåren, rätt attityd.

Vid 17:00 kom sedan Christina Rynning och hämtade Kippan. Har själv inte märkt något på Kippan men när hon fick träffa hanhunden de hade med sig så var det väldigt tydligt att hon var i höglöp. Så då fick de inte träffa varandra särskilt länge! Haha.

Fick även sms ifrån Christina efter att de åkt där hon skrev att Kippan flörtade så med hanhunden som blev alldeles till sig. Så Kippan verkar det inte gå någon nöd på, snarare mig! Känner mig nära till gråt här av separations ångest. Är inte van!

Så Sol får sova med mig i natt och ta hand om mig lite nu när jag kommer bli så ensam. Men det är väll lika bra Sol? Inte har Anna så mycket tid för dig längre nu när hon ska vara så otrogen mot dig med valpen!? Haha. Inte riktigt sant, men tror inte hon tackar nej till extra motion och träning med mig när hon samtidigt får lite vila från Bess.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0