Kan inte neka...

... att jag funderat över lite namn till F-kullen som om den redan är här. Vet att jag inte bör hoppas på något. Det behöver inte bli någon parning och det behöver inte ens bli några valpar.

Men det hjälps liksom inte förstår ni! Redan efter att jag pratat med Christina första gången 4/1-12 bara lite smått för att se ifall hon var intresserad utav att ta kullen i huvudtaget "ifall" Kippan skulle klara VP under våren så blev jag pepp! Nästan som om saker och ting redan var bestämt och inom planering där allt skulle gå som jag tänkt. Haha. 

Visste att Christina skulle välja hane, men av ren nyfikenhet har jag nog vänt upp och ned på hela vallreg! Svårt att välja hane, förstår inte hur man vet vilken man vågar chansa på? För att hitta en välmeriterad hane med välmeriterad härstamning, släkt och kullsyskon där alla dessutom har god hälsa med majoritet HD A... det är svårt. Finns det ens någon? Och då har jag ändå inte granskat vad det är för hundar, utan enbart det som står på vallreg och avelsdata! Vet att vissa säger att man ska välja hane efter tikens brister och se till att tiken fyller upp hanens brister. Men fungerar verkligen det? Vad säger att valparna enbart får föräldrarnas bra sidor? De borde då lika gärna kunna få båda föräldrarnas negativa sidor, eller hur?

Självklart har jag även haft ett kritiskt öga mot Kippan också och har haft mina svackor då jag inte riktigt vet vad som är en bra hund att avla på eller ej. Vilka brister godkänner man och vad styrker att en hund har goda egenskaper att föra vidare? Ingen hund är fläckfri.

Låter tufft att vara uppfödare med alla dessa beslut och val. Tur att man själv har Christina!

Relativt tidigt började jag även fundera över namn. Det också innan Kippan ens klarat av VP. Vilket Anna blev extra stressad över eftersom hon då kändes pressen på sig att klara VP med Kippan!

Eftersom Kippan heter Keep Going så vill jag gärna ha något i klang med att "Fortsätta, Aldrig ge upp". Vet att engelska lite längre namn inte är så populärt då de flesta gärna vill ha tilltalsnamnet i stamtavlan, men jag tycker det är fint med ett stamtavlenamn. Borderness Keep Going! Sedan att hon heter Kippan behöver inte alla veta... hon hette trots allt "Valpen" tills hon blev 1,5-2 år gammal. Då lade jag in Kippan i vardagen, innan dess hade jag Kippan enbart hennes tilltalsnamn under inkallning för att inte tjata ut namnet.

Borderness Fast N Furious
Tilltalsnamn:
  • Fatschi - [fa:tschi]
  • Fazzi - [fa:si]
  • Fia - [fia] lite för mänskligt kanske?
  • Fillie - [filli] tråkigt?
  • Fidgi - [fidd-ji] svårt att uttala?
  • Fiwi - [fivi] liknar Kiwi för mycket...
Vi får se ifall jag kommer på fler tilltalsnamn, men dessa har stannat kvar på listan hittills... Fast N Furious är inspirerat ifrån filmen som heter så. Den filmen handlar om streetracing där de kör fast and furious. De vill säga snabbt och våldsamt. Furious rate betyder "rasande fart" eller "vild fart". Vilket gör att Fast N Furious även kan översättas som "Snabb och Vild". Samtidigt som jag tycker att namnet låter lite häftigt, låter som en tuff hund som passar för både hane och tik! Så väljer jag det namnet får jag väll helt enkelt hoppas att det blir ett litet energiknäppe.

Men jag kan hinna ändra mig med namn, det skiftar fort! Vem vet, jag kanske blir övertygad med att inte använda engelskt namn? Kolla bara in Anna, hon valde vallhundsnamn till sin nya hund! Hon som annars gillar lite ovanliga tilltalsnamn som är lite unika.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0