Bil, vallning, Bess, Borderness...

Nu är bilen fin och smyckad med Borderness loggan på så ingen kan missta sig med att jag har en Borderness hund. Samt bilen är betydligt mer personlig och fin tycker jag. Enkel att känna igen med logga på båda sidorna.


Vallade även idag med Kippan. Hon är jätteduktig men jag är en kass förare. Känns som om jag mest kommenderar Kippan ligg, sakta, höger och vänster så att fåren går lugnt. Men vart fåren går har jag ingen kontroll över utan det sköter Kippan. Så när jag försökte valla in fåren i fållan gick de åt alla håll utom in i fållan då jag inte riktigt kunde styra in dem dit. Nåväl, detta ska jag öva på. Fick även tips på att hitta på en bana som fåren ska gå så att jag styr vart fåren går istället får att låta dem gå vart de vill och kommenderar Kippan. Men Kippan själv är duktig. Det hon behöver bli säkrare på i höger och vänster är att lyssna på mina kommandon istället för att tycka så mycket själv. Sedan får hon inte gå snett framåt åt höger/vänster utan 90 grader åt höger/vänster. Sakta är att hon går, inget trav accepteras för då går det för fort. Ligg är också ligg. Inte ligg efter några steg och krypa fram några meter innan hon lägger sig ned. I fållan ska hon även gå långsamt och hålla ut längst kanterna så att det inte blir så hetsigt. Utöver det så utför hon alltid sin uppgift, hon behöver bara mer träning på dessa detaljer så kan vi koncentrera oss mer på vallning än lydnad.

Sol vallade Anna med. Och de går framåt med fösningen. Hon har lite problem med att hon pendlar bakom fåren och gärna vill gå runt dem mer än bara parera dem. Lugnt och harmoniskt annars. Inför IK1 är största utmaningen att dela flocken. Det känns svårt både för Anna och Sol, jag själv förstår inte ens hur man ska lyckas göra det i huvudtaget! Verkar väldigt svårt. Men även som förare måste man veta vad man håller på med för att lyckas med det har jag förstått efter kennelträffen som var sist.

Nedan är en söt bild på Kippan som är trött efter vallningen som ligger nedanför passagerarsidan. Sötnosen då!


Sedan har vi lilla Bess man måste berätta lite om. Ska komma upp med en liten film tänkte jag med henne. Så att man minns hennes söta valptid så som jag gjort med Sol. Missade det med Kippan och har enbart några få valpbilder på henne, detta ska jag inte missa med några hundar framöver! Så en film med Bess när hon är såhär liten känns obligatoriskt! Den kommer upp så fort jag får tid över har jag tänkt.

Resan hit blev kanske inte det bästa. Hon bajsade på sig, spydde och dregglade floder. Att åka bil var inte en hit! Men väl hemma hos oss blev hon snabbt pigg och glad igen. En riktig mysare som älskar att gosa och leka. Vilket är jättemysigt! Dock äter hon inte lika mycket som hon verkar ha gjort hos uppfödaren, vilket vi tror beror på att hon inte längre har någon konkurrens vid matskålen. För äter Kippan bredvid henne så äter hon upp allt, annars så äter hon hälften och inte alltid alla sina fem måltider. Så länge hon inte matvägrar så är vi nöjda.

Sötnöten!


Har även varit inne på Borderness hemsida och sätt deras uppdateringar. Finns uppdateringar på K-kullen (Kippans kull), bloggen och även på "Till Salu" sidan. Det tycker jag allt att ni ska kolla in. Känns spännande! Håller tummarna för att det blir en kull. Men blir det inget så blir det inget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0