Träning

Behöver lägga upp en planering för mig så jag får lite rutin. Ska även utvärdera vad jag behöver göra och gjort så jag har koll. Detta är därför jag älskar blogg så mycket - får ordning på saker och ting här!
 
KIPPAN
Vallning: Hon gör det jag begär utav henne men det märks att jag inte kan så mycket om vallning, detta märks genom att jag varken ser framgångar eller motgångar. Jag borde kanske ta en kurs, men den lägger jag nog efter valparna. Tills dess ska jag se vad jag kan få ut utav Annas kunskaper så vi har något att öva på. 
Lydnad: Tränar det hon känner för. Mycket shejping bara för skojs skull. Men måste ta upp vittringen igen så kan vi öva den igen med gott om tid innan det är tävlingsdags. Vilket vi kan behöva i momentet. Funderar på att lägga upp träningen helt i momentet och träna så som jag gjorde med Sol, det kanske gör henne säkrare på momentet. Ska testa i alla fall. 
Träning: En långpromenad/dag (ca 1 timme) och cykling några gånger i veckan (ca 4 km)
 
SOL
Vallning: Gör det jag begär utav henne. Men samma sak här som med Kippan, vet inte riktigt hur jag ska utveckla. Men det är Annas problem, tränar henne mest för att få fler chanser att lära mig fårkänsla och vallning i sig för min del. Att hon får valla är bara roligt för henne, i princip. 
Lydnad: Anna tränar sporadiskt, men det ska hon bättra sig med.
Träning: Inget speciellt. Anna sköter.
 
BESS
Vallning: Gå efter fåren 1 gång/veckan i lina. Så sover hon gott hela den dagen sedan haha. Mest för att hon tycker det är lite roligt och för att Anna ska få ett helvete med henne sedan. Haha nä kanske inte helt, men väcka intresse för fåren och flytta dem. Märks att det är mycket flankering i henne, hon vill gärna hämta och stoppa fåren. Vilket linan sällan helt tillåter så mycket som hon vill. 
Lydnad: I fria följet har ingångarna blivit väldigt bra, försöker lugna henne där så att hon kan sitta där i alla fall två sekunder då hon har tendens att sätta sig och resa sig upp för att sätta sig framför en av ren iver. Har inga problem med att följa med i position ett steg fram med hjälp av godis. Sätter sig automatiskt vid halt och rester sig automatiskt vid gång. Så detta har hon förstått. Viktigt att hon lugnar sig bara och väntar lite. Jag hänger inte med. Sitt kan hon. Ligg är under utbildning fortfarande, går framåt. Apportering fungerar bra med boll, hon hämtar  och springer efter nästa boll. Väntar på att hon ska förstå att hon kan lämna bollen till mig eftersom jag kommer kasta en ny till henne, just nu vill hon inte ge utan istället släpper hon den hos mig och springer efter nästa boll. Det kommer nog med tiden. Shejpar även på metallapporten att hon ska greppa ena dagen, gick bra med hjälp från Kippan som visade hur man skulle göra. Till slut blev Bess sur och morrade till Kippan innan hon själv greppade apporten och fick belöning. Haha så jag tror nog hon förstår men lite för bekväm av sig, men konkurens fungerar jättebra på henne. Dag 2 med metallen gick ut på att greppa från marken så började vi kampa med leksak. Efter ett tag shejpade jag vidare med mål att hon skulle lyfta, gick jättebra! Så till slut kunde hon greppa, lyfta och gå några steg mot mig innan hon fick belöning. Så nästa mål är att hon ska komma hela vägen till mig, men långsamt och lugnt med shejping så kommer detta gå bra. Det är mycket kamp i den här tjejen så jag skulle kunna kampa med henne och apporten men avstår från det för att jag inte vill att metallen ska vara en leksak, rädd för tugg. Inkallning går framåt, Anna har blivit mer konsekvent med namnet så hon har nu börjat koppla namnet till belöning. Jättebra! 
Träning: Hon får gå promenad varje dag för på lösträning. Några gånger i veckan får hon även gå i lina på golfbanan där Anna kan öva på att få henne att inte jaga fåglar/vilt. 
 

 
Så, vad ska göras? Utöver promenad som görs dagligen.
  • MÅNDAG
    Kippan: Vittring
    Sol
    Bess: Bollar, ligg

  • TISDAG
    Kippan: Vallning, vittring
    Sol: Vallning
    Bess: Vallning, fritt följ

  • ONSDAG
    Kippan: Cykling + rutan, sittande i grupp och platsliggning på klubben
    Sol: Cykling
    Bess: Metallapportering, ligg

  • TORSDAG
    Kippan: Vittring
    Sol:
    Bess: Bollar, kontakt

  • FREDAG
    Kippan: Vallning, vittring
    Sol: Vallning
    Bess: Fritt följ, ligg

 
Så hör jag av mig senare hur denna planering gick. Kanske går åt helsike! Jag har ju tendens att bara låta det flyta på, men det ska jag försöka sluta med. Mer planerad träning!
 
För övrigt så har jag skapat en extra sidan till Kippan där man kan följa hennes dräktighet och framöver hennes kull (som det förhoppningsvis blir av). Kolla under nyheter och klicka på x i symbolen [ x ].

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0