Fårvakt

Sen uppdatering om gårdagen.

Igår åkte Anna iväg på kurs och jag, Elsa, blir får-, valp- och hundvakt. Igår regnade det som attan men det avtog senare under dagen och då åkte jag ut till fåren med alla tre hundarna.

Kippan och Sol fick öva på fösa, driva och fårkänsla genom att jag ställde mig i ett hörn så fick hunden självständigt få in fåren till mig och parera när det behövdes. Sol klarade det galant, henne fick jag istället peppa för att pressa ihop dem lite mer än vad hon tyckte dög. Kippan övade mest på att parera, det gjorde hon men blev osäker över sin uppgift vilket ledde till gräsätande. Hon blev även bättre på att gå långsamt mot fåren då hon antagligen kände att hon inte kunde springa på för hårt om hon skulle klara av uppgiften.

Bess fick sedan i lina, Sol i andra änden av linan, gå mot fåren. Det tyckte hon var jättekul! Var även spännande att se hur Bess reagerade när fåren sprang iväg. Istället för att springa rakt efter dem så ville hon ta en båge och kanske stoppa upp dem. Inget jag helt kunde se heller då linan inte räckte. När det var som roligast gick vi därifrån.

https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/2601058/images/2012/pic_206968694.jpg" class="image">

https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/2601058/images/2012/pic_206968713.jpg" class="image">


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0