Borderness F-kull

Sitter här idag och hoppas för kung och fosterland på valpar. Hoppas på en kull runt fem valpar då jag tycker det låter som en lagom stor kull. Inte för många så att det kan bli tufft för tiken med att dia och inte för få så att de blir för stora och svåra för tiken att föda. Hoppas går ju alltid an, sedan får man se vad det blir. Vore ju så kul om det blev valpar!
 
Funderar även över hur de skulle kunna se ut genom att granska deras båda släkten. Kan också få lite stöd i mina vilda gissningar genom att granska vad Kippans mor fått med Lot efter deras två kullar tillsammans. Så jag tänkte ta upp en liten "analys" genom punktlista bara lite för skojs skull, man måste ju gissa lite!
 
  • Hårlag
    Majoritet korthåriga, några långhåriga.

    Känns som om det alltid pluppar upp långhåriga så det chansar vi på!

  • Färger
    Svart/vit

    Tror inte trefärgat dyker upp då jag får en känsla av att det är Nezzy och Skipper som slänger in dem ibland för Miloo, så tror de är lite för långt ifrån nu för att påverka. Meen chansen finns fortfarande att det kan komma någon sådan eftersom Miloo trots allt fick två trefärgade i första kullen med Lot.

  • Teckning
    Mycket vitt.

    Miloo har själv fått mycket vitt ur K-kullen som Kippan kommer från och en ur kullen med Lot. Så det skulle inte förvåna mig ifall den här kombinationen gav mycket vitt som hundarna nedan som är besläktade med kombinationen:
 
Sunnangårdens Lisa (bild lånad från Vallreg)
 

Borderness Kipper
 

Borderness Kryddan
 

Borderness Klara
 

Borderness Hoy (bild lånad från Borderness)
 
  • Ögonfärg
    Bruna och blåa.

    Miloo har enbart gett blåögt från Kippans kull och med Lot så det låter inte orimligt att det blir blåa ögon i den här kombinationen.
Inget utav detta har egentligen någon betydelse då jag lär älska varje valp oavsett. Men det är roligt att gissa så får vi se ifall det blir som jag förväntat mig eller ifall genetiken förvånar mig.
 
Kippan 11 veckor

Kommentarer
Postat av: Nina

Kan ge dig lite fler tips, pappa Lot är numera mera brun, vit och svart om benen än svartvit. Han har med min Linn gett flera trefärgade avkommor och någon med ett blått öga. Det är hans mor som Lisa ( Rina ) som nedärver det blåa ögat.
På Lots pappas sida är det mycket långhåriga svartvita hundar. Både får och nöt vallare.

2012-07-11 @ 09:09:01
Postat av: Elsa

Spännande! Då kanske det blir lite fler färger och hårlag på dem ändå. Kul att de fungerar på nöt också, är själv lite tänd på att testa på nötvallning. Ska se ifall jag lyckas hitta någon kurs i nöt som jag kan testa på med Kippan.

2012-07-19 @ 14:55:19
URL: http://melviona.3w.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0