4 valpar (2 + 2)

Oj vad mycket som händer! Hinner knappt med själv. 
 
Natten mellan torsdag och fredag (19-20/7) var Kippan väldigt orolig vilket märktes genom att hon flåsade i vågor och bäddade hejdvilt i valplådan. Hon började även visa tendenser till att bli som "låst" då hon bara letade bo ute, så det blev koppel på. Tempen var nere på 36,5 vilket gjorde att hon fick frossa. Så samtidigt som hon ville ligga under täcket med mig så ville hon också bädda. 
 
Under dagen (20/7) så jobbade jag medan Anna var hundvakt. Då det blev lite väl tråkigt att bara sitta vid valplådan så fick Kippan springa hur hon ville i huset vilket resulterade till att hela huset blev en enda stor valplåda när jag kom hem. Däremot blev det ingen vila eller ro utan just för att hon haft förvärkar så länge nu så valde jag att springa lite med henne så när jag kom hem hade hon 38,5 i temp. Vi var redo men inga valpar kom, hon bara bäddade. Testade att springa med henne igen efter att en timme gått och när hon kom tillbaka efter det hände det saker efter ca 15 min. Först verkade hon inte veta vad hon skulle göra med värkarna, men efter ca 1 min med värkar så fick hon ut en valp. 20 min senare kom en till. Sedan var det paus i två timmar så jag hade börjat slappna av och trott att det var allt. Hon var ju trots allt inte så tjock så fler valpar än två skulle säkert inte få plats tänkte jag. Men jodå, men rusande fart kom två valpar tätt efter varandra vid 21:15-21:20.
 
Födseln, bubblan, avnavling, torkning och allt skötte Kippan helt själv. På två valpar hjälpte jag till att korta upp navelsträngen lite då jag var rädd för att Kippan skulle bita för långt in och orsaka blödning. Hade säkert inte behövts men där blev jag orolig och hjälpte till ändå. 
 
De har inga sporrar, gommen ser bra ut, alla äter, skriker, rycker och krälar sig framåt. De alla är också rätt jämnstora, det skiljer enbart lite mellan de två första och de två sista som föddes. 
 
Återkommer med bilder!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0