Lydnadsplanering

Nej nu måste jag sätta upp en liten planering här tycker jag så jag får någon sorts struktur i min träning. Så jag ska utvärdera och komma fram till hur jag ska utveckla momenten för att nå 10an.

  • PLATSLIGGNING: Ska börjar träna in "deck" på sidan av med målsättning att sätta in det i praktiken i framtiden för att få henne att ligga ytterst stilla med huvudet. Vill inte få neddrag på grund av att hon kollar runt. Kan träna platsliggning som vanligt under tiden med Erika och Spock.

  • SITTANDE I GRUPP: Utveckla "kontakt" under längre stunder och utveckla det så att hon håller den även när jag är dold.

  • FRITT FÖLJ: Hon är ytterst bra på korta sträckor och svängar. Måste öva mer på uthållighet och raka "tråkiga" sträckor.

  • DUMRUTAN: Träna den nya varianten och bekanta oss med den.

  • INK. M. STÄLLANDE & LÄGGANDE: Ska lägga in vårt nya läggandet i momentet.

  • RUTAN: Öva på ingångarna genom att använda min hand som target varierat med att kasta en boll framför mig den sista metern hon kommer in till mig eller direkt när jag ropar för att bibehålla farten. Ena varianten för att hon ska springa fort till mig hela vägen, andra för rivstart redan i början. Targeten för att hon ska söka sig självmant in vid min sida. Ska även börja shejpa in rutan igen för att komma ifrån kommandot "rutan" och uppfräsha hennes minne om vart hon ska. För att variera kan jag ha en liten godisask i rutan som hon kan äta ur eller så kastar jag en boll till henne när hon springer rätt.

  • APPORTERING M. DIR.: Öva på höger och vänster i en del. Snabba ingångar i en del där jag kastar boll i samma sekund som hon har apportbocken för att få rivstarter varierat med kasta boll precis när hon är någon meter framför mig för att bibehålla farten in till mig.

  • METALL APPORTERING M. HOPP: Använda så många apportbockar jag kan låna av andra för att hon inte ska agera som hon gjort förra året på tävlingens apportbockar (äcklig och spottar ut).

  • VITTRING: Be människor som jag hittar att lägga ut pinnarna. Så fort jag känner att hon börjar bli säker ska jag lägga in farten. Men anser inte att hon är säker än.

  • FJÄRRDIRIGERING: Öva på långa avstånd men med samma intensivitet som hon har.

Målet för i år är att slå förra årets poäng med högre poäng! Men har satt upp delmål också:
  1. Vittringen känns säker
  2. Metallapporten ska inte vara något problem, trots att den luktar gammal hund
  3. Håller genom hela fria följet
  4. Fina ingångar i inkallningen från rutan
  5. Koncentrerad genom hela dumrutan-momentet

Sen hur det går, det är en annan sak. Men man måste ha mål! Nu måste jag bara planera in träningen i min vardar. Studerar på högskola nu och ska göra det i fyra år, så tid för träning kan jag allt klämma in mellan studierna! Hör gärna av er ifall ni vill följa med någon dag eller två.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0