Träning

Under senaste tiden har jag lagt rätt gamla spår då jag inte riktigt vant mig vid att det snabbt blir så mörkt. Så jag har kunnat lägga ett spår under eftermiddagen och tagit spåret samma tid dagen efter. Så liggtid 24 timmar ungefär har de varit. Det svåraste spåret för Kippan var ett 24 timmar gammalt spår med en ny spårläggare och svåraste för Fidji var 24 timmar gammalt spår efter snöstorm så i slutet började hon gräva vilket fick mig att undra vad jag nu lyckats med. Men det var bara leksaken skunken som låg därunder all snö! Så Fidji är väldigt målmedveten om vad som ska finnas i slutet. Kippan var osäker första biten men sedan kom hon igång och testade att följa det spår hon först trodde var fel, men det ledde henne rätt och till bollen. Däremot har jag som tidigare problem med att hon struntar i bollen och spårar hellre vidare, så det måste vi arbeta vidare på. Går hon över boll så varför skulle hon då inte gå över pinnar? 
 
I lydnaden har Fidji kommit framåt. Hon har fina ingångar, har förstått att hon ska sitta vid alla halter och har inga problem med svängar. Det svåraste är att sitta rakt och backa. Vänstersvängar och sidförflyttningar däremot har hon inga problem med! Kör dock väldigt kort. Två steg fram, höger om halt osv med belöning för varje lilla grej. Belönar att hon förflyttar sig på ett korrekt sätt och följer med mig vid sidan i position. Apporteringen går verkligen framåt nu vilket känns så skönt eftersom vi hade det lite krångligt ett tag. Men tack vare shejping (utan klicker) så gick det hela hem verkar det som. Nu försöker jag arbeta på att hon ska hålla apporten mer stabilt och kunna hålla den längre stunder istället för att nästintill slänga den i famnen på mig när hon kommer med den. Kryp övar vi under mina ben när jag sitter på golvet och det tycker jag går bra. Nu börjar hon även visa tendens att klara det direkt efter att mina ben försvinner över henne. Men jag ska inte utmana utan vi tar det lite lugnt och är glada för att det går bra. I överlämning så har hon förstått att hon får godis när hon lämnar saker och det händer ofta när hon har något vilket gör att när jag talar så kan hon ibland släppa saken och springa fort till mig för att få belöning. Så jag får vänta lite innan hon kommer på sig själv och springer tillbaka för att hämta saken. Så där är vi inte helt klara än men hon börjar förstå vad jag är ute efter. 

Kommentarer
Postat av: Lena

Vad duktiga ni är med träningen=) Vi jobbar på mest varje dag oxå i korta pass. Fight tycker det är såå kul=)
Lena o brorsan Fight

Svar: Precis så gör vi med. Reklampauser är vår melodi!
melviona.blogg.se

2012-12-03 @ 12:38:51
Postat av: Alex och Töser!

Hallå där i hundvärlden!
Kikar in här lite då och då för att hålla ett öga på morbrors sonen Spock (till min unghund Lass) även fast det inte handlat om honom så himlans mycket den senaste tiden ;) Det har ju varit valpar på bloggen!

Himla mysigt med små fyrbentingar, har själv en kull just nu! Galet roligt att följa!

Hoppas allt är bra med flocken och då speciellt till Spock med Matte!

Svar: Det går så bra med Spock och Erika! Kul att ni följer, ska försöka hålla bloggen mer uppdaterad med dem eftersom det önskas. Annars brukar Erika vilja hålla sin träning lite till sig själv. Men han är en stabil och pålitlig hund med en enorm arbetsvilja som är rolig att arbeta med! Just nu tränar de vad jag vet inför VP, LKL II och LKL spår.
melviona.blogg.se

2012-12-07 @ 23:24:53
URL: http://www.fyhrs.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0