Dagbok

Jag har inskaffat en liten bok som jag skriver i basic fakta om Kippans fys- och konditionsträning. Även allmän hälsa för att få en bättre översikt och struktur över vår träning så att jag bygger upp henne mer planerat än tidigare då det mer varit lite hipp som happ. Faktiskt väldigt roligt att skriva! För tillfället vilar hon två dagar i veckan och tränar fysträning varannan dag med konditionsträning. Dock rätt enkel fysträning där jag lägger mer vikt på uthålligheten än det explosiva. Så 50kg vikt på 15 meter blir det inte! Däremot t ex 3kg väska under en promenad på 1 mil.

Kippan har även ett gammal ärr på insidan av ena bakbenet så nu under vintern när skaren finns går hon runt med vetflex på benet som skydd då hon är extra utsatt för rispor som skaren skär upp just där hon inte har päls som skyddar.

Igår under en långpromenad hoppade Fidji ned i ån, matte ropade med oro men Fidji tyckte det var mycket roligare att simma. Kanske blir en badgalen hund det här med? Dock tycker jag att hon ska undvika vatten under vintern, matte är orolig för att hon ska bli sjuk. Men som tur var hade matte med sig två täcken som hon kunde ta på sig så jag tror hon klarade sig.

I lydnaden går fria följet fram med storm! Hon klarar nu av positionen och att följa några steg (har inte testat längre) utan någon godis i handen. Tror inte jag behöver lägga energi på kontaktövningar i momentet heller så hon självmant redan har en väldigt god kontakt med mig. Så nu kan vi höger och vänstersvängar, helt om och sidförflyttningar (vänster behöver hon dock lite hjälp med eller så går vi snett åt vänster för att mata ned till en hel vänster utan hjälper). Det vi inte kan än är backa, men det övar vi på! Resultatet blir ofta att hon inte lyfter på baken utan ramlar ihop men får hon upp baken så går det fint. Apporteringen går framåt igen. Nu kan hon ta emot apporten, förut kunde hon bara ta den ifrån marken, och hon kan hålla den under längre stunder utan att bara slänga den i famnen på mig. Hon har så pass gott om tid på sig så att hon hinner sätta sig ned. Dock har jag inte fått bort hennes vinkande med ena tassen... Hon sitter med apporten i munnen och vinkar med vänstra tassen. Vet inte vad domaren skulle tycka om det, kanske pluspoäng för att vara söt? Kanske ska låta henne fortsätta göra så. Haha. Uppsittanden ifrån ligg går jättebra utan hjälp just nu. Sitt till ligg går bra med hjälp, annars får det segt. Stå går jättebra med hjälp både från sitt och ligg. Har dock inte börjat träna på övergångarna från stå. Har för tillfället fullt upp med de andra och hon har nog med detaljer att fundera över.

Juste! Fidjis ögon börjar ändra färg. Hon börjar få en smal ljusbrun ring utanför det mörka som är närmast hennes pupill. Ska bli spännande att se hur detta utvecklas!

Jag vill spåra men det är så jobbigt att lägga spår i snön och tråkigt att det alltid är mörkt ute. Så jag vet inte. Antingen har jag paus med spår till våren eller så biter jag i tungan och ger mig ut. Sök har det inte blivit pga mitt skolschema. Går i skolan två dagar i veckan ca 2-3 timmar/dag och självklart faller skoldagarna på de dagar som sökträningen är. Vallning blir det inte mycket av då vi inte har får under vintern. Däremot har jag bokat privatkurs hos Sognevik i januari för att valla i ridhus med Kippan och Fidji. Det ser vi fram emot! Sedan får jag hålla mig fram till sommaren.

Sol har flyttat, hon bor hos Ebba Swedenborg numera, där vi tror att hon kommer att trivas bättre. Där kommer hon få vara i centrum och finna lugn och ro som inte finns i vår familj där saker händer hela tiden. Livet med en pensionär är livet! Och Ebba är ingen vanlig pensionär utan hos henne blir det sök, spår, lydnad och uppletande för rent nöje då vår kära vän Ebba inte helt kan låta bli vårt underbara hundträningsliv. Tävling blir det dock inte, men det tror jag att Sol tycker är lika bra då hon helt enkelt inte gillar den miljön.

Bess tränas för tillfället av Kajsa Buckard (Annas dotter, Elsas yngre syster) som efter tävlingsdebut officiellt kommer skrivas in på hemsidan som tränare. Om hon nu inte blir ivrigt intresserad av att skriva i bloggen (vilket både Anna och Erika är dåliga på, tom värre än mig!). Kajsa tränar lydnad och agility med Bess som utvecklas framåt vad jag hört. Ska dock be om lite mer utvecklad berättelse. Anna själv har vigt sig för vallningen och väntar på sommaren då fåren kommer, då börjar hennes träning med Bess i fårhagen. För några dagar sedan vet jag i alla fall att Bess troligtvis sträckte sig så det är lugna promenader som varit men jag tror hon är på bättringsvägen. Svårt med galna hundar som springer ut i 120 under vintern, lätt hänt att de gör sig illa.

Spock och Erika vet jag desto mindre om. Ska ringa och fråga. Eftersom hon flyttat ifrån Rosersberg och hänger mest i Sala så får jag dålig koll över deras träning. Har jag tur kanske jag lyckas få en text utav henne. Erika är en upptagen kvinna så bloggande är inte riktigt utav hennes prioriteringar. Konstigt va? Haha.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0