Uppdaterat vallreg

Idag lade jag in bilder på Sol och Kippan i Vallreg. Så att man ser hur fina våra hundar är. Det tycker vi att kullsyskonen också ska göra så man får se hur fin kullarna är, tycker ni inte? Var dock lite knepigt att förstå varför alla fick ha stora bilder medan jag bara kunde få så små. Löste det på det viset att sänka kvalitén så att bilden fick vara större. Man vill ju ändå se hunden när man väl lägger in en bild!

Visst är de fina?


Kippans bild


Sols bild

 

DAGENS TRÄNING
- Elsa & Sol

exempel

Moment:
Vad vi övade på idag
  1. Inte övat på idag
  2. Övat på idag
  3. Klart (raderas bort till nästa inlägg)

 


LYDNADKLASS III

Platsliggning: Lade Kippan och Sol utanför huset och gick in. De låg i 6 min utan problem.
  1. Med andra hundar
  2. 1-4 min
  3. Synlig / Dold
  4. Störning
  5. Flera situationer
Sitt i grupp: Första gången satt Sol med Kippan i 2 min utanför huset medan jag gick in. Kippan satt fint kvar men Sol hade rest sig och gått till dörren. Andra gången fick Sol sitta själv i 1 min, då hann hon lägga sig ned. Testade en gång till 1 min, då satt hon kvar. Duktig hund.
  1. Med andra hundar
  2. 1-4 min
  3. Synlig / Dold
  4. Störning
  5. Flera situationer
Fritt följ: Testade igen men är inte riktigt nöjd då hon inte kan koncentrera sig eller hålla kontakten. Så jag kommer backa ifrån detta och enbart köra kontaktövningar på sidan av. Detta moment får vila till dess. För jag blir inte nöjd med resultatet, känns som om jag mer får tjata än komma framåt i momentet.
  1. Kontaktövningar!
  2. Korta sträckor
  3. Svängar
  4. Störning
  5. Konstiga program med mycket action
  6. Glädje, det ska vara kul!
Sättande u. gång: Tränade som igår. Är ihärdig. Lägger hon sig ignorerar jag, sätter hon sig så kastar jag boll. Varierar mellan att hon sätter sig från position och fritt utanför position.
  1. Träna med "kom"
  2. Kommendera "sitt" i alla situationer
  3. Sättandet ska bli säkert
  4. Störning
Inkallning: Testade en gång där hon fick springa mot mig, då sprang hon en båge men det tänker jag träna någon annan dag. Är dock nöjd över att hon kom in i position utan problem. Övade även separat att hon skulle stanna snabbt genom att kasta boll så att hon tvärvänder. Snyggt! Detta går framåt, tror jag. Märker vi snart.
  1. Springa rakt sträcka mot mig
  2. Stanna snabbt
  3. Stanna snabbt i momentet
  4. Komma in i position

Rutan: Ställde upp rutan på tomten. Började med att peppa henne med bollen i rutan för att sedan dra bort henne två meter ifrån rutan med bollen i mitten. Släppte henne sedan och lekte med bollen i rutan. Med samma teknik ökade jag avståndet. Detta gjorde att hon slutade göra stora vallningsbågar till rutan. När hon sprang rakt tog jag bort bollen och kastade bollen så att när hon nästan var i rutan såg bollen och sprang rakt genom rutan. Efter några gånger från tre olika håll till rutan testade jag kommendera stanna tre skick. Jag var för sen med kommandot de två första gångerna då hon sprang som en kanonkula, men det belönade jag henne för ändå. Mitt fel. Sista gången kommenderade jag lite tidigare och prickade rutan. Slutade där. Snyggt! Nu börjar hon komma tillbaka till där hon var i momentet förrut.

  1. Hittar rätt till rutan
  2. Springer rakt till rutan
  3. Stannar på kommando
  4. Lägger sig på kommando
  5. Ligger kvar medan förare går
  6. Kommer snabbt på inkallning
  7. Kommer fint in i fotposition
Hindret: ...
  1. Hoppa frivilligt
  2. Hoppa med apport
  3. Komma in i position
Metall apportering: Idag var hon inte lika pepp på apporten. Men hon lyfte den och gav den till mig. Fick dock tjata lite och inte bry mig om något annat än att hon lyfte och kom med den. Ska börja shejpa igen. Så att hon mer frivilligt apporterar.
  1. Apportera
  2. Långsamt ta bort vetflexet
  3. Fart
  4. Störning
  5. Avlämning
Vittring: Detta har utvecklats mest av allt vi tränat på. Kastade kottar idag vilket gick bra för att sedan kasta varannan kotte och varannan vanlig vittringspinne. Första gången det kom en vittringspinne blev hon osäker då hon märkte att det som luktade rätt var fel i hennes ögon då hon inte såg ut att ha förväntat sig en vanlig vittringspinne. Men jag hojtade och blev glad så de andra gångerna tog hon dem säkert när hon visste att de luktade det hon skulle ta.
  1. Använda mig utav olika material och storlekar som jag håller i (pinnar, kottar, pennor mm)
  2. Fortsätta kasta i skogen/högt gräs
  3. Minska cirkeln
  4. Börja lägga ut det jag hållt i istället för att kasta
  5. Gå över från "övrigt" till en vanlig vittringspinne
  6. Störning
Fjärren: Övade på ställandet från ligg med lite avstånd, cirka 1 meter då hon ställde sig så i förhållande ifrån fotbollen. Kommenderade "ligg" och sedan "stanna". Ställde hon sig inte upp så gick jag mot henne och då ställde hon sig. Ställde hon sig fick hon bollen. Ibland fick jag resa henne upp flera gånger, andra gånger reste hon sig själv. Mot slutet började hon haja men lär behöva träna mer på detta.
  1. Ställandet ska bli säkert
  2. Konsekvent med sättandet
  3. Granska hennes teknik i stå - sitt - ligg för att hon inte ska röra sig framåt/bakåt

 


ÖVRIG TRÄNING

Kontaktövningar: Tränade inne och ute på tomten. Bara fotposition och kontakt. Märks att det är betydligt svårare ute än inne trots att inget speciellt händer i kvarteret eller på vår tomt där bara vi var. Men bara tillvaron ute stör henne. Så det behöver hon träna mycket på.
  1. Ingen störning
  2. Lite störning
  3. Måttlig störning
  4. Mycket störning
  5. Väldigt mycket störning
Ordförståelse: Från ligg till stå.
  1. Sitt
  2. Ligg
  3. Stanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0