Knivsta BK

Idag var jag domare för lilla KM. Grattis till alla duktiga Knivsta hundungdomar! Efter tävlingen så tränade jag Kippan och Sol. Kippan repeterade jag lydnadklass elit programmet med lite på skoj med lek och bus. Hon var ruskigt duktig på ställande och läggande i inkallningen. Marken var lite blöt vilket gjorde det enkelt att glida, vilket hon gjorde med glädje. Snyggt!

Nedan ser ni hur Sol och jag tränade. Försöker följa upp träningen genom denna mall som ni kommer få se ofta ocg mycket utav! Så att jag har lite koll på vad vi ska träna på.

DAGENS TRÄNING
- Elsa & Sol

exempel

Moment:
Vad vi övade på idag
  1. Inte övat på idag
  2. Övat på idag
  3. Klart (raderas bort till nästa inlägg)

 


LYDNADKLASS III

Platsliggning: Lade ned henne medan jag tränade Kippan. Detta var svårt, hon ville gärna springa till mig igen. Jag ignorerade helt och Krister lade tillbaka henne. Hon fick ligga länge och reste sig ofta. Men Krister var tålmodig och lade lugnt tillbaka henne alla gånger och jag visade inget intresse för Sol. Bra att hon lär sig höra mig och lär sig att det inte betyder att hon får gå när jag sagt att hon ska ligga kvar. Svårt. Men nyttigt! Belönade neutralt när jag kom tillbaka bara för att jag vill att hon ska vara lugn, vill inte höja hennes energi i det här momentet.
  1. Med andra hundar
  2. 1-4 min
  3. Synlig / Dold
  4. Störning
  5. Flera situationer
Sitt i grupp: ...
  1. Med andra hundar
  2. 1-4 min
  3. Synlig / Dold
  4. Störning
  5. Flera situationer
Fritt följ: Känns som om vi har en lång väg att gå för att hon ska gå som jag vill. Funderar på att avbryta träningen här och enbart öva på kontaktövningar med störning. Just för att jag har sådana problem att ens börja gå eftersom hon kollar på allt och alla utom mig! Ibland är hon med mig ändå, ibland inte... Bör även separat träna kontaktövningar.
  1. Kontaktövningar!
  2. Korta sträckor
  3. Svängar
  4. Störning
  5. Konstiga program med mycket action
  6. Glädje, det ska vara kul!
Sättande u. gång: "Kom" börjar hon haja på det sättet att hon blir taggat och börjat skälla! Det tycker jag är roligt för det visar att hon tycker att det är kul och blir taggad, för det är enda gången hon skäller. Sättandet är osäkert. Jag går och kommenderar, lägger hon sig (vilket hon oftast gör) så stannar jag inte utan går vidare, ropar på henne och kommenderar om (ignorerar hennes läggande). Efter några fel satt hon sig och då kastade jag bollen. Så efter ett tag hajade hon hur hon skulle få bollen och gjorde momentet säkert. Tror det är bra ifall jag tränar det tills det känns bra så att hon i framtiden blir säker och framför allt lyssnar på vad hon ska göra. Kanske är ordförståelse något vi bör öva på?
  1. Fortsätta med "kom"
  2. Kommendera "sitt" i alla situationer
  3. Sättandet ska bli säkert
  4. Störning
Inkallning: ...
  1. Springa rakt sträcka mot mig
  2. Stanna snabbt
  3. Stanna snabbt i momentet
  4. Komma in i position

Rutan: Nu var det länge sedan hon tränade rutan, vilket märktes då det känns som om hon är på steg 0 igen. Testade shejpa men hon nappade inte alls. Började lägga ut boll i mitten, vilket gjorde det enklare för henne att förstå vad hon skulle göra. Lyder stanna bra. Det jag inte gillade var att hon gärna gjorde ett hämt på rutan och gick in i den från sidan. Till slut fick jag nog och band bollen i ett koppel så fick Krister hala in bollen ifall Sol gjorde denna båge. Efter ett tag tog hon snabbaste vägen och hajade att hon inte hinner göra båge ifall hon ska ta bollen. Det blev även roligt att springa till rutan för där lekte Krister med henne ifall hon sprang rätt!

  1. Hittar rätt till rutan
  2. Springer rakt till rutan
  3. Stannar på kommando
  4. Lägger sig på kommando
  5. Ligger kvar medan förare går
  6. Kommer snabbt på inkallning
  7. Kommer fint in i fotposition
Hindret: ...
  1. Hoppa frivilligt
  2. Hoppa med apport
  3. Komma in i position
Metall apportering: ...
  1. Apportera
  2. Långsamt ta bort vetflexet
  3. Fart
  4. Störning
  5. Avlämning
Vittring: Idag kastade jag en stor tallkotte. Hon har nu börjat ignorera vittringspinnarna och nosar upp kotten. Vilket är vad jag eftersträvar, att hon nosar och inte kollar samt inte ser vittringspinnar som något hon ska hämta. Det är något som jag tagit i som hon ska hämta oavsätt vilka pinnar som ligger utlagda. Blev störd av att grannen mekade i garaget, vilket gjorde att hon tog bågar ifrån häcken dit. Men hon fortsatte att leta fast det tog längre tid vissa gånger då hon tog platsen närmast häcken sist.
  1. Använda mig utav olika material och storlekar som jag håller i (pinnar, kottar, pennor mm)
  2. Fortsätta kasta i skogen/högt gräs
  3. Minska cirkeln
  4. Börja lägga ut det jag hållt i istället för att kasta
  5. Gå över från "övrigt" till en vanlig vittringspinne
  6. Störning
Fjärren: Från sitt till ligg och ligg till sitt har hon blivit bra och rör sig snabbt och säkert. Belönar efter första övergången. De vill säga tar aldrig fler än en rörelse. Detta för att bibehålla hennes fart och teknik. Vill belöna den. Började även träna in "stanna" under kvällen så att hon står. Gick snabbt att lära in vid tvn. Så får vi försöka sätta in den i praktiken.
  1. Lära in "stå" (eller "stanna", har inte beslutat mig för kommando än)
  2. Ställandet ska bli säkert
  3. Sättandet ska bli snabbt i alla situationer
  4. Läggandet ska bli snabbt i alla situationer
  5. Konsekvent med sättandet
  6. Granska hennes teknik i stå - sitt - ligg för att hon inte ska röra sig framåt/bakåt

 

 


ÖVRIG TRÄNING

 

Kontaktövningar: ...
  1. Ingen störning
  2. Lite störning
  3. Måttlig störning
  4. Mycket störning
  5. Väldigt mycket störning
Ordförståelse: ...
  1. Sitt
  2. Ligg
  3. Stanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0