Ett under har skett!

Jag vet inte hur länge jag försökt få Sol att apportera metallen! Detta har jag försökt med henne utan resultat...
  • JAKT
    1. Slänger och peppar henne till den - springer efter, lyfter/greppar ej
    2. Knyter i snöre och drar efter mig - ignorerar
    3. Rullar iväg den - ignorerar

  • KLICKER
    1. Ströks direkt, hon reagerar negativt på klickerns ljud. Stänger som av och kollar åt ett annat håll oavsätt vad jag gör. Ignorerar.

  • SHEJPA
    1. Här gick det framåt. Successivt kom vi framåt från nosa till greppa.

      Hon vägrade att lyfta så vi var slutligen tvugna att sluta då jag i slutligen enbart kunde belöna när hon greppade den eftersom hon aldrig gick vidare. Vilket inte var mitt mål.

  • TRADITIONELLT
    1. Nu ska du apportera. Lite äldre metod men tänkte att hon kanske bara behövde komma över sin envishet så skulle det släppa. Metoden gick ut på att tog hon inte upp den så placerar man den i munnen och belönar att de håller den eller till en början bara accepterar att ha den i munnen. Det får inte bli obehagligt, utan mer en hjälp att gå över trappsteget och se vad som händer när de gjort de.

      Hon lärde sig genom den här metoden att apportera ifall man höll den. Men vägrade ta den ifrån marken.

Jag har till och med testat att linda den så att hon inte biter direkt på metallen så att den aldrig dallrar i hennes mun, för det avskyr hon. Ännu värre när hon känner hur den åker från ena sidan till andra då hon inte håller den i balans och med ett väldigt löst grepp kan den glida och därmed rispa mot hennes tänder. Därmed tänkte jag att detta skulle vara en lösning. Tog en gul sökrulle (tjockare slang, t ex vattenslang) och öppnade den så den omslöt aspporten. Sedan lindade jag in den med vetflex då materialet på rullen är lite halt, vetflexen ger bättre grepp trots lösa/slarviga upptaganden.

Men icke, det var som om hon redan bestämt sig och jag gav upp.

ETT ÅR SENARE


Har ju bestämt mig för att starta 3an i år. Det får gå som det går har jag tänkt, ska i alla fall träna inför en start för jag vet att hon kan! Jag har framför allt två stora utmaningar. Vittringen är inte intränad alls, men den tror jag ger minst problem jämfört med de problem jag haft med metallapporten... Ska jag verkligen ge upp 20 poäng bara för att Sol vägrar lyfta den? Äh, tänkte jag. Vi gör ett försök...



Var tvungen att ta film bevis!

Testade inne. Bad henne att ta upp apporten, och hon gjorde det! Mycket belöning! Jag som inte trodde att hon skulle lyfta den! Testade att lägga ute den inne och bad henne att hämta den, det gjorde hon - igen! Då valde jag att gå ut. Hämtade en fotboll (bolltokig som hon är så kändes det som en bra belöning), kastade apporten och bad henne att hämta apporten. När hon lyfte den sparkade jag iväg bollen och med apporten i munnen sprang hon efter bollen. Detta är ett ENORMT framsteg utan träning!

Nu ser jag framsteg! Ska gå tillbaka till shejpandet genom att uppmuntra att hon frivilligt tar apporten och då sparkar jag iväg bollen som belöning så att hon tänker att apporten är som knappen till att jag sparkar iväg fotbollen. Successivt måste jag sedan också skala metallen, men vill inte göra det för fort utan bara göra det underbart att apportera den först. Sedan ytterst lite bort hela tiden. Just för att jag vet att ett misstag så är allt förstört för då sätter hon som i spärren och ignorerar.

Spännande! Nu ser jag ljus i tunneln igen!


Kommentarer
Postat av: Anna

Bravo!

2012-04-21 @ 21:14:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0