Dagens träning

DAGENS TRÄNING - Elsa & Sol

exempel

Moment:
Vad vi övade på idag
  1. Vad vi ska fortsätta öva på.
  2. Ingen speciell ordning


Fritt följ: Belönade varje gång hon sökte kontakt. Korta sträckor för att belöningen ska komma snabbt så att hennes uppmärksamhet mot mig ökar istället för att hon går vid mig med andra tankar i huvudet än mig och bollen. Vilket resulterade idag med bättre kontakt och mer glädje. Belönade även ibland vid första steget då hon höll fin kontakt för att hon ska veta att belöningen kan komma lika gärna första steget som andra.

  1. Kontaktövningar
  2. Korta sträckor
  3. Svängar
  4. Störning
  5. Konstiga program med mycket action
  6. Glädje, det ska vara kul!
Metall apportering: Belöning så fort hon greppade. Brydde mig inte om fart, position, avlämning eller något mer än att belöna varje gång hon lyfte eller sprang med apporten.
  1. Apportera
  2. Långsamt ta bort vetflexet
  3. Fart
  4. Störning
  5. Avlämning
Sitt i grupp: Satt henne själv utanför huset och gick in för att hämta saker. Kom tillbaka efter ca 30 sek. Då satt hon fint kvar och belönades.
  1. Med andra hundar
  2. 1-4 min
  3. Synlig / Dold
  4. Störning
  5. Flera situationer
Sättande u. gång: Peppar henne innan jag går med henne utanför position (spelar ingen roll om hon är framför, bakom eller någon annan stans så länge inte vid position) och kommenderade "sitt". Satt hon sig inte så stannade hon. Då stod jag enbart kvar och var tyst, efter några sekunders tänkande satt hon sig ned och jag belönade henne genom att klappa och prata med henne. Satt hon sig direkt vid kommandot fick hon leka med bollen. Testade även samma metod i position men då sa jag kom istället för fot och peppade henne innan jag gick med "är du beredd" för att ge som en liten ledtråd att det är ett sådant här moment där man går en kort sträcka där jag kommer kommendera henne med något. Så hon blir lite beredd inför kommandot.
  1. Fortsätta med "kom"
  2. Kommendera "sitt" i alla situationer
  3. Sättandet ska bli säkert
  4. Störning
Fjärren: Tränade inte som på tävling utan peppade henne så att hon hoppade och blev glad. Visade sedan med tecken att hon skulle lägga sig. Någon sekund efter kommenderade jag henne "sitt" och belönade med boll. Detta för att enbart belöna sättandet. Har utvecklats fint och hon sätter sig snabbt upp. Vågar dock inte vara helt konsekvent med henne genom att enbart belöna när hon sätter sig snabbt, just för att hon väldigt enkelt ger upp vid minsta misslyckande. Inte som Kippan som rycker på axlarna och försöker med något annat med hopp på att det blir rätt. Men när jag märker att Sol är säker med att till 90% sätter sig snabbt så ska jag försöka bli mer konsekvent.
  1. Lära in "stå" (eller "stanna", har inte beslutat mig för kommando än)
  2. Sättandet ska bli snabbt i alla situationer
  3. Konsekvent med sättandet
  4. Granska hennes teknik i stå - sitt - ligg för att hon inte ska röra sig framåt/bakåt
Vittring: Har testat lite tekniker och kommit fram till att jag ska neutralisera vittringspinnarna så att hon inte lägger större värde i dem utan koncentrerar sig mer på att nosa och leta efter något med min doft på. Just för att i samband med spårningen har hon belönats för att ta alla pinnar vilket gör att hon visar stort intresse för pinnarna som inte är långt ifrån spårpinnar... Detta gör jag genom att placera ut flera (vanliga) vittringspinnar spritt i en cirkel med ca 3-4 meter i radie men pinnen jag håller i är skogspinne, kotte eller liknande. Men ingen vittringspinne! Just för att på ett sätt markera att även ifall hon ser en vittringspinne så är det inte det hon ska leta efter. Hon behöver inte ens veta vad hon ska hämta, men det är ingen vittringspinne utan något jag hållit i. Först kastade jag utanför cirkeln för att sedan mata mig in så att jag kastade in pinnen i cirkeln. Detta löser hon bra! Så den här metoden verkar passar henne.
  1. Använda mig utav olika material och storlekar som jag håller i (pinnar, kottar, pennor mm)
  2. Fortsätta kasta i skogen/högt gräs
  3. Minska cirkeln
  4. Börja lägga ut det jag hållt i istället för att kasta
  5. Gå över från "övrigt" till en vanlig vittringspinne
  6. Störning


Så får vi hoppas att Anna uppdaterar snart om hur vallningen går med Kippan! Har hört att det går bra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0