Lydnad med Ebba

Idag vid 10:00 tränade Sol sök med Ebba. Jag var inte med men deltog under fikat efter träningen och hörde när de utvärderade efter dagens träning. De tränade vid Väsby skytteklubb och allt gick bra tills hon skulle hitta en figge i en öppen låda. Där blev hon rädd för figuranten och tyckte att den var skum så efter det hittade hon gärna figuranterna, men ville absolut inte stanna hos dem. Hon tyckte de blev läskiga. Lägga sig i lådor, smyger de på henne? Så för att stärka Sol igen så sprang figuranterna ut och Sol efter. Då blev de roliga igen och hon kunde leka med dem. Så framöver ska de ta enklare gömställen så att hon inte blir rädd igen, sen när hon blir säkrare i söket ska de lägga in gömställen.

Efter sökträningen så tränade vi lydnad på IPO banan i Väsby. Där körde Kippan och jag genom lydnadklass ELIT så fick Ebba se och döma lite för att hjälpa oss att utvecklas i våra moment. Kippan gör ju allt hon ska men för att putsa på betygen och hålla 10or så kom hon med lite tips. Tipsen gick ut på att jag skulle dela upp alla momenten och bara köra på farten. I apportering får jag enbart peppa henne genom att t ex kasta boll bakom mig när hon tar apportbocken eller när hon är någon meter framför mig. Detta för att hon inte ska hålla låg fart in enbart när jag kastar boll/peppar henne med rösten. Utan hon ska göra det från att hon tar apportbocken.

Genom att dela upp momenten menar hon att jag ska strunta i hur det ser ut på tävling och bara köra delarna på "lek". De vill säga i t ex inkallning så kallar jag in henne och belönar när hon är någon meter framför mig genom att kasta den. Först dagen efter kan jag öva på del 2 där jag bara belönar att hon stannar. Så att det inte tar så lång tid innan belöningen kommer.

Själv har jag bestämt mig för att lägga upp bättre planering inför mina träningspass. Bestämma redan innan vilka delar jag ska öva på och planera så att jag får in alla delar under en vecka på i alla fall ett moment. Detta ska jag göra under en längre period och utvärdera varje månad över hur det går. Med mål: högre fart!

Ska även öka hennes vilja att utföra momenten genom att belöna henne varje gång hon själv inbjuder till ett moment. Först när hon söker ögonkontakt kan jag börja med fria följet.

Ett annat tips i fria följet var att jag inte skulle starta samtidigt som jag sagt "fot" utan låta det gå en sekund efter kommandot innan jag går så att hon hänger med. Annars hinner hon inte riktigt reagera. Så jag återkommer senare om min planering inför veckan.

Sol fick även öva lydnad med Ebba. Såg jättetrevligt ut när de körde! Fria följet har utvecklats enormt och hon ser verkligen ut att tycka det är kul! Träapporteringen fungerar också bra. Skallet gick sådär idag. Några barn uppe i skogen stojade vilket fick henne okoncentrerad, sen gillade hon inte ekot efter hennes skall. Annars har det momentet gått väldigt bra under senaste tiden. Ställandet går framåt och lydnadklass I inkallningen går jättebra. Kort sagt: allt går jättebra! Men hon tycker eko är läskigt. Och det är väll så hon är, lättskrämd.

Hittade en bild på oss ifrån U-SM 2011. Alltid roligt med bilder!

Fotograferad av Lotta Treiberg


Kommentarer
Postat av: Annika & Hector

Hej på er. Har ni inte Sol kvar? När jag kan gå igen så kommer Hector och jag och tränar tillsammans med er. Ha det bra. / Annika

2011-11-01 @ 18:04:06
URL: http://www.123minsida/hector
Postat av: Anonym

Jo vi har Sol kvar men Ebba hjälper mig att passa henne så hon får träna i dagsljus. :)

2011-11-02 @ 21:04:54
Postat av: Elsa

Det måste vi göra!

2011-11-04 @ 15:29:12
URL: http://melviona.3w.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0