Gårdagens träning

Igår glömde jag berätta hur träningen på Knivsta BK gick med ungdomsgruppen 3 som Jossan håller. Jag deltar där eftersom Jossan vill ha med mig och för att det blir perfekt störningsträning för Kippan. För att inte nämna vilka idéer dessa ungdomar väcker inom mig när jag lyssnar till dem! Mycket trevligt!

Dagens lektion var för att inspirera ungdomarna att man kan träna även ifall man bara är på en vanlig promenad. Så vi gick ut i Knivsta på en promenad och gjorde några stopp där vi tränade något. Väldigt kul måste jag säga.

Första aktiviteten gick ut på att vi stod på led längst gatan med några meters mellanrum. Hundarna på led skulle hålla kontakten och sitta medan ett ekipage går vid sidan med kontakt och går slalom mellan de andra. För att vi skulle få något tränat under detta så krävde jag 100% ögonkontakt och fläckfritt fritt följ. God störning för detta!

Nästa hållplats blev rally lydnadsmoment. Där fick min hund öva på fjärren. Eftersom hon under senaste tiden visat tendenser till att lyda andras stränga kommandon så blev detta nyttigt för henne. Kunna slappna av och bara lyda mig.

Tredje stoppet var inkallning. Där stod vi i två led mitt emot varandra så vi bildade en tunnel. Genom den körde vi inkallning. Men inte Kippan, hon fick öva på ögonkontakt. Vilket är knepigt då hon vill ha koll på omgivningen också. Vilket gjorde detta till så bra störning för det vi tränade på! För hon vill ju så gärna springa när de andra ropar.

Fjärde stoppet handlade om att lägga hunden och störa den så mycket man kan utan att den reser sig upp. Genom att t ex gå över den. Så den övningen gjorde vi också. Nyttigt att hon ligger varesig vad som händer. Behöver inte bara vara tävlingssituation!

Femte och sista saken vi gjorde var att lära in hunden att ställa sig upp. Hundarna som kunde skulle öva på att stå kvar med eller utan störning beroende på nivå. Själv fick Kippan stå medan jag nästan hoppade över henne för att störa henne. Men så länge jag har lugn sinnesstämning så står hon kvar.

Sen promenerade vi tillbaka till klubben. Lite frusset tyckte Kippan allt det var fast hon hade täcke. Men det är ju om magen. Den skyddar inte det där täcket. Däremot skulle hennes back-on-track täcke göra det. Om hon inte hade bitit sönder det... Onödigt!

Men det var igår ja. Idag ska Jossan och jag träna i Märsta. Då ska jag träna på apportering, enbart! Detta för att kunna dela upp momentet, slipa på delarna och hinna sätta ihop det innan vi tränat klart för dagen. Återkommer om hur det gick!

Ska även återkomma med hur det går med hundburen jag hittat. Ska träffa säljaren efter jobbet vid 16:20. Håll tummarna för mig! Behöver verkligen bur! På tal om det så bör jag nog rensa upp bak i bilen där den ska ligga. Måste ju testa att den får plats och då är det ju en fördel om jag städar upp dör redan nu under rasten så kan jag bara åka sen och prova. Det ska jag göra. Så ta hand om er! Nu ska jag gå tillbaka och städa i bilen! Kram kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0