Gårdagens träning


Dumrutan

Igår tränade jag lydnad med en ny vän som heter Jenny. Hon har en blandras mellan dobermann och flatcoat retriver. Men ser ut som en högbent labrador med dobermann huvud. Full med energi trots sina 8 år i nacken.


Dumrutan, sätter sig

Vi började att träna apport dirigering vilket gick felfritt. Skulle dock önska lite mer fart tillbaka vilket jag övade genom att lägga ut apport framför henne och gå längre bort bakom henne. Kommenderar apport och hon tar apporten för att sedan satsa allt mot hindret. Hindret är den bästa belöningen hon kan få, kanske skulle hon vara ett agilitymaterial? Men lydnadschampionatet först, tack!


Dumrutan, vänder mig för att belöna

Fritt följ gick bra. Jag rörde mina armar bra och Kippan satt sig bra i högersvängarna. Nöjd! Uppsittningarna i fjärren gick perfa och jag gav bara ett kommando för uppsittande och belönade direkt. Vet att hon kan de andra övergångarna.


Playtime! Duktig hund

Dumrutan gick bra. Idag satt hon sig alla gånger och kunde göra en hel dumruta fläckfri. Var det för att vi hade ny publik? Eller så är det bara resultat efter hårt slit i träning. Haha. Gav även Jenny en övning att shejpa in upptagandet av apporter genom att lägga apporter såhär:

APPORT               APPORT               APPORT

Sedan gick vi fram och tillbaka långsamt och passerade apporterna. Ifall hunden nosade på apporten belönade vi för att sedan utöka till ett upptag. Allt för att hunden ska tänka det som ett moment istället för en lek. Kippan kan apportera men mest för skojs skull och variera träningen så testade vi metoden med. Övningen krävde eget tänkande men efter ett tag hajade dem. Roligt att se.

Var jätteroligt att träffa Jenny och hennes hund. Jättetrevlig människa med härlig hund. Var kul även att träffa en ny hund med en ny personlighet. Får så himla många idéer för träningsmetoder när jag träffar nya hundar, så roligt att fundera och grubbla över hur man kan göra för att de ska förstå.

Ska även ge credit till Jenny för de fina bilderna. Tack!

Kommentarer
Postat av: Anna B

Fina bilder.

2011-03-20 @ 22:37:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0