Mycket träning

Ja idag har det verkligen varit fullt upp med träning för Kippan och mig. Både fysiskt och psykiskt.

Först lydnadsträning under lunchrasten på en parkeringsplats som inte är asfalterad utan lite mer utav en grusplan för mig. Där övade jag på mitt nya stopp i inkallningen för läggandet. Brukar ju få kommentar på att hon inte är lika snabb på att lägga sig som ställa sig, därför försöker jag träna om det stoppet så det också blir perfekt. Sedan övade jag dumrutan för att se att hon håller ut under hela momentet istället för att lägga av när belöningen inte kommer efter varje stopp. Det fungerade faktiskt bra! Sedan övade jag lite fritt följ under språng för att checka att hon hänger med mig under svängarna utan att vingla ut ur position. Hon är lättlärd så ganska fort hajade hon vad jag var ute efter.

Sedan fick hon simma i en halvtimme innan vi gick tillbaka till hundstallet. Lunchrasten varar ändå inte för alltid. Nöjd var hon i alla fall när jag lämnade henne.

17:22 stannade tåget vid Rosersbergs tågstation där vi hoppade av, cyklade hem och väl hemma åkte vi direkt till Märsta-Sigtuna BK med Anna och Sol för att träna lydnad. Där övade vi på på hela elit programmet. Märkte att Kippan fortfarande var lite trött i huvudet efter att jag pysslat i detaljerna med hälften av alla momenten men kände att jag ville pressa henne lite så vi får öva på uthålligheten även i hjärnaktivitet. Så istället för att hålla farten i alla momenten koncentrerade jag mig på teknikerna och att hon gör som jag säger fast hon börjar bli psykiskt trött, kämpar liksom vidare. Hon var jätteduktig! När jag övat hela elitprogrammet så åkte vi ned till centrum för att köpa lite hamburgerbröd till middagen.

När jag kom hem igen så hann jag inte äta, inte Kippan heller utan direkt hämtade min vän Josefine upp mig eftersom hon ville ha träningssällskap medan hon tränade i Väsby. Så jag hänkade på och Kippan, ja hon följer alltid med. Trogen vän det där! Innan hon skulle visa upp ettans lydnadsprogram för mig med sin hund Amber så skulle hon först lägga ut två viltspårsspår med blod och dra på rådjursklöv. När Kippan såg förberederlserna så blev hon alldeles till sig och Josefine undrade ifall jag inte skulle lägga ett spår till henne också? Så det gjorde jag. Efter att Josefine sedan kört sitt lydnadspass så släppte jag Kippan på spåret och i lugn takt följde det tills hon hittade klöven i slutet av spåret. Och vilken vinst det var för henne! Hur stolt som helst! Själv tycker jag att det var väldigt spännande att köra viltspår, de var något nytt för mig.

Slutligen innan vi åkte hem så fick hundarna springa med varandra när de lekte. Sedan åkte vi hem, åt och sov. Som sagt. Låång dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0