Vall lektion

Åkte med Anna till Sven Sognevik idag för att lära mig lite mer hur jag ska kunna utveckla vallningen med Kippan. Och Anna självklart för att utveckla Sol. Sol uppförde sig exemplariskt som vanligt, enligt mig, medan Kippan var taggad som tusen. Hon klarade inte ens av att se Sol närma sig fåren innan hon gallskrek. Så jag fick hålla för ögonen på henne så hon inte skrek så mycket. Kunde ha gått undan men jag ville helst se Anna och Sol valla också och höra hans kommentarer. Man lär sig ju mycket på att bara titta också. Kunde inte binda upp henne heller för då vet jag att hon biter av kopplet och springer efter fåren. Skithund... Haha.

Jag började valla i fållan där hon skulle gå lugnt. Eftersom hon var så taggad hade jag henne kopplad och snurrade det runt magen så när hon inte lyssnade kunde jag rycka till lite. Då lyssnade hon bättre. Sedan kopplade jag av henne och kommenderade henne att gå längst kanterna på fållan i lugn takt. Det gick bra. Härifrån ska vi utveckla så jag sedan kan stå på en punkt och få henne att gå runt fåren i lugn takt tills jag säger att hon ska byta håll och vara lika lugn åt det hållet.

Vår andra övning var att få henne att gå ut ordentligt i cirkelövning. Sven pressade henne väldigt hårt men hon gick sen i väldigt fina bågar runt fåren. Jag ska nu lära mig att dominera ut henne lika fint. Usch de är bara för svårt! Men då har jag något att träna på. Tredje uppgiften vi ska öva på är att lära henne ordet "fram". Hon parerar gärna efter fåren och fram betyder ju att hon enbart ska gå rakt fram.

KIPPANS LÄXA
  1. Gå lugnt runt i fålla (höger/vänster)
  2. Hålla ut i cirkelövning
  3. Lära sig ordet "fram"

SOLS LÄXA
  1. öva vidare som tidigare

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0