Tävlingsresultat


Dagens ELIT bana

 

8:00 var det samling för elit hundarna där 6/5 deltagande dök upp. Antar att en efteranmäld hoppade in också för jag minns bestämt att det enbart var fem deltagare i PM:et. Eller så är jag som vanligt förvirrad. Haha. Dagens domare hette i alla fall Caroline Sahlberg. Känner inte henne men Anna gick visst i samma kurs som henne. Där ser man.


Borderness Ice

 

Kippan var inte enda Bordernessare idag utan även hennes halvbror Ice deltog i eliten. Vilket är helt fantastiskt utav dem med tanke på att han bara är två år. Och visst är han charmig? Riktigt söt!


Klapp efter fjärren

 

Gick bra för dem. Förstapris och andra placering. Grattis!


Fritt följ

 

Utanför banan var Kippan taggad. När vi kom in på banan var bara jag taggad. Alltså vad hände? Helt fokuserad och dämpad just för att hon inte riktigt var med på banan. Så bara för att få med henne vid min sida fick jag tala väldigt tydligt och högt. Pinsamt! Fritt följ är annars ett moment vi båda gillar. Men ni ser på bilder, sådär brukar hon inte se ut! Hur dåligt hon än skulle ha lyckats göra fria följet så har hon alltid positiv attityd till momentet. Men nej, inte idag. Då var annat mer intressant... måste öva på mer störning tror jag. Länge sen jag tävlade nu.


Vittring

 

Ni vet att jag haft problem med vittringen. Vet ni vad? HON TOG RÄTT! Och på kaka till det så gick hon fint från höger till vänster. Gapade nästan när hon gjorde så. Hon har varit duktig på det här momentet i några månader nu men alltid gått från mitten, utåt och tillbaka. Det som måste förbättras här är farten och fick tips att lägga pinnarna längre bort eftersom avstånd brukar automatisk göra så hunden ökar tempot. Nu istället blev de så nära så hon tog bara några galoppsteg innan hon tyckte hon var nära nog att trava in vid sidan. Är dock jättenöjd ändå! Var så nervös. Haha!


Mer koncentrerad Kippan under momentet fjärren

 

Men det gick inte bara dåligt. Efter ungefär inkallningen så började hon vakna till och blev mer koncentrerad på mig, inte perfekt men helt annat tempo än vad hon hade under dumrutan och fria följet. Vilket syns i betygen hur poängen trappas upp i och med att hon blev mer koncentrerad. Så det var tur att jag inte bröt efter fria följet, men jag kände mig dock uppgiven när hon var så okoncentrerad. Peppade henne dock extra mellan momenten för att få upp henne.

BETYG
  • Sittande i grupp: 10
    Kommentar: Hon nosade och kollade mkt runt.

  • Platsliggning: 8 (rör tass, nosar, extra kom)
    Kommentar: Som sittande i grupp. Vi satt oss först, när Ice sade sitt lade sig Kipp så jag kommenderade igen.

  • Fritt Följ: 7 (släpper, glappar, sent sitt, extra kom)
    Kommentar: Hon gick förjävligt! Absolut inte värd mer än 7.

  • Dumrutan: 7 (fel pos)
    Kommentar: Gick som i fria följet, förfärligt!

  • Inkallning: 8,5 (sent ligg)
    Kommentar: Sprang bra, stannade perfekt men läggandet blev halvt så jag kommenderade henne igen så hon låg ordentligt.

  • Rutan: 8 (nosar, flyttar sig lite)
    Kommentar: Fint tempo och målinriktad. Men väl i rutan var det frittid... Kom snabbt till mig men fritt följ, ja de gick inte alls idag så extra kommando på sättandet vid min sida.

  • Apportering: 10
    Kommentar: Målinriktad och höll samma tempo ut som in. Fantastiskt! Såg bättre ut nu än på träning.

  • Hindret: 9,5 (avslut)
    Kommentar: Satt sig snett på avslutet.

  • Vittring: 9 (omtag, tempo)
    Kommentar: Tar som vanligt apporten med framtänderna, slänger bak pinnen i munnen. På tillbaka vägen saktade hon in till trav för tidigt.

  • Fjärrdirigering: 9,5 (långsamt ned)
    Kommentar: Hade det varit på träning hade hon inte fått belöning... Men hon gjorde allt jag sade.
SUMMA: 277,5 (förstapris & tredjeplacering)
Är jag nöjd? Jättenöjd över förstapriset! Mindre nöjd över att hon var så okoncentrerad i början. Bra att jag lagt upp några tävlingar innan mästerskapen för där får hon inte göra så, då kommer jag skämmas! Ska öva extra mycket nu i centrum och på parkeringsplatser så hon blir mer koncentrerad. Anna gav även tips att tänka över min rutin på träning och rutin på tävling. Ska jag göra träningen mer på tävlingsrutin eller tvärt om? Om jag gör på träningsrutin så blir det ingen extra träning utanför utan rakt på bang bom. Kanske det passar henne? Direkt ur bilen och pepp ut på banan?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0