Senaste nytt

Vallade igår och övade på att Kippan skulle gå rakt mot fåren utan att balansera som hon gärna gör. Jag gick bakom. Ville även att hon skulle våga pusha fåren genom att gå riktigt nära utan att veja utan enbart gå rakt fram när jag sade det. Så hon fick gå genom flocken ifall de inte gick framåt. I början ville hon mest balansera upp så jag kopplade henne med långlina så jag kunde korrigera henne ifall hon vejade och kom vi väldigt nära fåren så kunde hon få stöd genom att gå vid min sida rakt mot fåren. Efter ett tag så började hon förstå vad jag ville att hon skulle göra så jag kunde länga på linan. Då kommenderade jag fram och ifall fåren gick åt annat håll kommenderade jag höger/vänser för att sedan pressa henne framåt. Gick bra. Avslutade allt med att ställa fåren cirka tio meter bort så kommenderade jag Kippan att gå mot fåren långsamt medan jag stod kvar. Då gick hon rakt och stadigt vilket kändes väldigt bra.

Övade även i fållan som vi köpt. Där ville jag att hon skulle gå längst kanten runt i några varv. Sedan testade jag att stanna och lät henne pressa upp fåren mot mig vilket hon gjorde väldigt bra. För att få ut fåren sedan fick Anna ansvara för att öppna så gick jag med Kippan för att hjälpa henne att gå rakt mot fåren när jag sade fram.

Jättenöjd! Sol vallade jättebra hon med och sprang längst hagen medan jag övade.

Har även bokat vaccinationstid imorgon 19:15 mot kennelhosta. Förra året tog hon allt så det ska hon inte behöva göra i år igen. Känns skönt att det snart är gjort så jag inte behöver tänka på det nu när jag tävlar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0