Rally lydnad

Nu när jag lyckats med årets mål att få titeln SLCH undrar jag vad nästa mål ska vara. Det gick ju helt plötsligt så snabbt. Tävlade två gånger i år där det helt plötsligt fungerade. Självklart måste vi slipa på betygen och göra oss redo inför alla mästerskapen. Men är det vårt mål tills Kippan går i pension? Vad tråkigt det låter. Räknar med att Kippan ska kunna tävla tills hon i alla fall är 8-10 år gammal. Ska vi bara slipa på detaljer i 4-6 år? De är längre tid än det tagit för att ta oss hit där vi står idag!

Jag skulle verkligen vilja ta vallhundsprovet vilket jag kanske kan sätta upp som mål efter att jag har körkort, bil och arbete. För varken bensin eller vallhundkurser är billiga. Men det vore verkligen roligt att sätta upp som mål så det funderar jag starkt på.

9:00 idag så träffade jag Jossan som jag bokat in att träna med i hennes packade schema. Hon hjälpte mig med vittringen som gick helt otroligt bra! Kippan satt gasen i botten, tog pinne och in vid sidan 100% säker. Så som hon brukar göra när hon fuskar, men den här gången luktade hon över pinnarna och tog rätt! Tänk ifall momentet får se ut sådär i framtiden, skulle det hända på en tävling skulle jag vara en stolt ägare. Men det var inte bara det Jossan hjälpte mig med, hon hjälpte mig framför allt att förstå mig på Rally Lydnad.

Rally lydnad är ju en sådan där konstig gren, enligt mig då, eftersom det är som ett långt fritt följ med moment i. Skillnaden är att det inte är lika strikt. T ex:

  • Fritt följ: Position är inte viktigt, hunden ska gå med föraren med glädje och föraren ska utstråla glädje så man ska gärna prata och berömma hunden, vilket blir väldigt enkelt för min del efter Kippan är van vid tävlinglydnaden där föraren är tyst och stirrar rakt fram helt stum. Haha. I svängarna får man runda lite men man får göra tävlingslydnadssvängar med vilket gör det bra för vår del. Annars skulle väll Kippan bli förvirrad. Haha. Man ska även kunna göra helt om vändningar 180 och 360 grader åt höger och vänster. Vänster lät svårt men så fick jag veta att man då ska gå dem i en cirkel och inte på stället som i tävlingslydnaden vilket genast gjorde det enklare.
  • Fronta: Detta är vi inte vana vid alls! Från position ska hon sätta sig framför mig rakt, längst en halvmeter ifrån mig. Knepigt värre!
  • Ingångar: Från front ska hon kunna gå in i position genom att gå till höger och vänster. Vänstra sidan är som på tävling, in i position liksom. Men höger är knepigare eftersom hon då ska gå runt mig, det har vi aldrig tränat förr. Men det skulle jag kunna lära in ganska fort för jag har ett kommando som betyder att hon ska gå runt mig varv på varv och eftersom man får använda hur många hantecken och röstkommandon som helst så går det lätt att hjälpa henne att komma rätt.
  • Tre steg fram & bak: Framåt är som på tävlingslydnad i position vilket blir lätt. Men när jag ska backa får hon inte vara i position utan framför mig. Vilket genast blir knepigt efter hon gärna vill in i position. Så här ska jag backa ett steg när hon är framför mig och hon ska genast gå med mig för att sedan sätta sig ned när jag stannar. Varför göra det så komplicerat säg? Haha.
Så det här är en gren jag funderar på att öva på och eventuellt tävla i ifall jag hittar tävlingar i närheten. Det är ju ändå inte så lätt att hitta rally lydnad tävlingar eftersom grenen inte är så stor längre. Sen är den inte officiell än utan blir det om några månader eller så. Men när den är officiell kan jag läsa på reglerna och starta tävla, känns inte så värt att tävla när grenen inte är officiell än. Men visst låter de lite kul? Dock lite enkelt. Men de skulle i slutändan kunna ge mig en titel, SRCH. De vore väll lite snyggt med titeln jag har nu? Och ifall jag inte har fel så skulle Kippan då bli Borderness första rallychampion. Haha. Eller vågar någon annan bordernessare utmana oss i rally lydnad?

Kommentarer
Postat av: Jossan

Men jag och Amber ska ju bli rallymästare :O. Ni får inte sno den enda grenen som vi är hyffsat bra på XD kram <3

2011-04-25 @ 23:23:30
URL: http://www.russellrottis.3w.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0