Lydnadsträning

Idag så åkte Anna och jag till Knivsta BK för att träna lite lydnad på klubben vi ska tävla på nu på söndag.

TRÄNINGSPASSET
  • Platsliggning 3 min dold

    Kippan: God koncentration. Lade sig inte när Anna kommenderade Sol men lade sig snabbt när jag kommenderade. Låg kvar, vet ej om hon nosade eftersom det inte fanns möjlighet att se. Gav henne en godis när hon låg för att sedan återuppta ögonkontakten. Hon satt sig snabbt på mitt kommando, Sol satt sig först.

    Sol: Brukar bara ligga 2 min men låg lugnt och bra även på den här tiden.

  • Sittande i grupp 2 min, dold/icke dold

    Kippan: Hon var redo att lägga sig på mitt kommando så jag fick säga sitt några gånger tills hon kändes stabil. Sedan lämnade jag henne. Hon satt lugnt och fint trots störningen med Sol och Anna som var precis bredvid i samma avstånd som på tävling.

    Sol: Aldrig kört sittande i grupp så istället övade hon på att bara sitta synlig. Men Sol har en period nu när hon lägger sig från sitt så Anna fick flera gånger gå tillbaka och sätta upp henne.

  • Apportering

    Kippan: Övade bara på fart och dirigering med en apport. Eftersom hon älskar att hoppa så belönar jag med att hon får ta apporten, hoppa och ta boll som jag kastar. Det får upp farten. När hon sedan kommer till mig med bollen lämnar jag apporten, ställer Kippan så hon har apporten bakom sig som på tävling på höger/vänster sida. Ser åt det hållet, kommenderar, Kippan håller ut, tar apport och så får hon hoppa och ta boll. Fungerade utmärkt!

    Sol: Körde vanlig rak men på tävlingsvis. Visade tendenser för tjuvstart men tänkte till och satt kvar. Duktig hund. Bra fart ut och in, inget tugg. Fina ingångar.

  • Rutan

    Kippan: Körde tävlingsvis. Från konen visste hon inte vart hon skulle eftersom hon först sprang långsamt åt fel riktning men så såg man att hon fick syn på rutan och satsade dit. Så det kändes ändå bra. Körde om till konan och kastade boll bara för att få upp farten och samma versa med till rutan. Eftersom hon fått kritik från förra tävling att hon nosade i backen i rutan så skickade jag dit henne och gick innan jag kallade in henne. Inget nosproblem idag och hon sprang på bra in till mig.

    Sol: Lade först in en boll. Sedan förstod hon var allt gick ut på och kunde skickas in i rutan utan boll från alla riktningar. För att få upp suget mot rutan så började Anna shejpa genom att på långt avstånd gå mot rutan utan att säga något. När hon går in i rutan målmedvetet så belönar Anna med rösten och springer dit. Detta förstod hon direkt och mot slutet sprang hon mot rutan och hoppade in i det för att sedan se glatt mot Anna. Härlig attityd!

  • Inkallning

    Kippan: Körde först en rak som gick i 110 km/h. Strålande. Andra gången kommenderade jag stå och ligg. Hon gjorde det jag sade men stannade inte lika bra som hon kan. Så jag kämpade med att stanna först på kort avstånd, sedan utvecklade jag snabbt till att kalla in henne medan jag sprang och kommenderade henne stanna när hon närmade sig mig så kastade jag bak boll. Sedan kopplade jag in det i inkallningen igen och då såg det perfekt ut igen.

    Sol: Kämpade på med att inte lägga sig ned från sitt. Hon verkar ha blivit osäker på om Anna glömt att säga ligg, kan det vara på grund av att Anna bara använder ligg i vallning och i vardagen? Hon ska testa med att använda sitt mer i vardagen och se om det ger resultat. Ska även be någon att kolla så när Anna går ska personen säga: "bra, sitt". Så att hon stärks och påminns om att hon ska sitta. Inget positivt att misslyckas för många gånger. Inkallningen i sig är fin, hon springer det värsta hon kan. Först trodde hon att bollen skulle komma så hon sprang förbi Anna, andra gången blev det perfekt. Stoppen är fortfarande under utveckling. Hon kan med hjälp, nu behöver hon öva bort hjälperna till ett helt stopp på kommando.

  • Dumruta

    Kippan: Kändes säker på övergångarna och stabil i dem trots att jag passerade henne. Vill ju inte att hon automatiskt går med mig utan vill att hon ska gå på mitt kommando, annars har hon tendens att komma ur position. Fick dock harkla mig lite eftersom hon började nosa. Så efter momentet lade jag ned henne och bara gick runt i dumrutan så jag skulle få chansen att harkla mig när hon nosade. Det gav faktiskt effekt för när jag sedan lämnade henne i sittande position och gick iväg dolt så nosade hon inte (tanken var att Anna då skulle harkla sig). Så jag bör nog bli strängre på detta och harkla mig mer så jag får bort beteendet.

    Sol: Hon övade på ställande under gång vilket såg fint ut.

  • Vittring

    Kippan: Körde först på vanligt avstånd med 9 pinnar ute. Anna lade dem rätt nära varandra så jag blev lite orolig, men det gjorde Kippan bara mer noggrann. Andra gången gick vi längre bort från pinnarna vilket fick henne att galoppera. Rätt båda gångerna så jag är nöjd.

    Sol: hon tränar inte vittring än utöver pinnarna i spåret :) Däremot körde hon också fritt följ. Betyg 9 får hon. Behöver hålla koncentrationen och se uppåt. Hon blir lite seg i starter och stopp när hon inte håller kontakten och då pendlar hon lite i positionen.
Så nu känner jag mig taggad inför tävling! Anna med!

Kommentarer
Postat av: Tina

Låter kanon

Lycka till båda två//Tina

2011-04-14 @ 20:06:21
URL: http://www.fia-friend.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0