Lydnadsträning

Idag tränade Anna och jag lydnad på Märsta-Sigtuna BK. Först hade vi dold platsliggning i 3 minuter vilket gick jättebra. Sedan fick Anna & Sol köra igenom lydnadklass II programmet med en liten träningstävling. Detta måste förbättras för högsta betyg:

  • Fritt följ: Tappade mot slutet.
    Elsa tipsar - Ögonkontakt. Håller hon ögonkontakt med dig hela tiden så blir det enklare för dig att se när hon är med på banan och hon ser mycket gladare ut än när hon bara ser rakt fram med svansen hängandes. Öva genom att prata med henne glatt och vanliga kontaktövningar.
  • Platsläggande: Något segt läggande.
    Elsa tipsar - Strunta i positionen och tagga enbart igång henne så du får snabba lägganden. När du har det kan du sätta ihop alla delarna i momentet.
  • Inkallning: Dåligt stopp.
    Elsa tipsar - Använd bollen mera! Låt henne gå fri, när hon kollar åt någon annat håll än på dig så ropar du "stanna" och kastar bollen bakom dig bara för att få henne att tvärvända. Använd metoden på klubben, under vanliga promenader... bara så hon förstår att ordet betyder tvärvänd istället för att uppmärksamma din kastande hand.
  • Rutan: Felfri.
    Elsa berömmer - Strålande att du övat på att shejpa, nu behöver du inte ens värma upp med bollen i rutan!
  • Apportering: Felfri.
    Elsa berömmer - Bra att du inte skickar henne direkt efter att du kastat apportbocken, hon är redo att sticka redan när du drar efter andan!
  • Fjärr: Felfri.
    Elsa berömmer - Bra att du räknar till 10 innan du kommenderar eftersom hon så snabbt gör allt själv utan kommandon!
  • Hinder: Felfri.
    Elsa berömmer - Vad ska jag säga? Strålande!
Sol är så duktig och kan absolut få uppflyttning! Den 7/5 ska de tävla på Märsta-Sigtuna BK i lydnadklass II, visst är de spännande? Själv funderar jag på att börja träna Sol på sidan av Annas träning så kan jag starta henne lite för skojs skulle i ungdomstävlingar. KM, U-SM och kanske U-DM? Vore rätt roligt. Då måste jag nog flytta hem så jag har möjlighet att bara gå ut och träna istället för att behöva springa mellan de olika hemmen. Men vi får se vad jag gör. Har ju Kippan också och hon är ju ändå viktigast!

Hur gick Kippans träning då? Jo det gick jättebra! Rätt vittingspinne. Stannar bra i inkallningen. Spring bra till rutan. Övade bara lite extra på slutet där vi failade på senaste tävlingen så hon kommer direkt in vid min sida. Gick bra. Fria följet går jättebra. Dumrutan gick bra efter att jag taggat igång henne att lägga sig snabbt. Förr hade jag problem med sitt, nu får vi kämpa med ligg. Haha aldrig blir det perfekt den dumma dumrutan! Apporteringen känns säker, övar mest på att få upp farten med hjälp av hindret. Nästa tävling för oss blir 14-15/5, DM på Tierps BK.

Kommentarer
Postat av: Heléne, Mick & Tiger

Halloj Elsa!



Tack snälla för dina rader på min blogg. Ja, det är riktigt tråkigt att fina Micken inte får vara frisk. :-(

Men du... jag har alldeles missat ert SE LCH!! Stort grattis - superkul!!!



Kram till dig och fina Kippan!

2011-04-21 @ 14:14:16
URL: http://web.mac.com/jackeoki2/Webbplats

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0